솔트레이크 태버내클 재헌납
Salt Lake Tabernacle Rededication

제임즈 이 파우스트 회장 제일회장단 제2보좌

이처럼 훌륭한 건물이 보강되고 새롭게 단장되어 하나님의 자녀들을 가르치고 교화하는 용도로 계속 사용할 수 있음에 예수 그리스도의 이름으로 감사드립니다.

President James E. Faust
Second Counselor in the First Presidency

James E. Faust, “Salt Lake Tabernacle Rededication,” Liahona, May 2007, 39–40

I am grateful this magnificent building has been strengthened and renewed so it can continue to be used to instruct and edify the children of God.

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솔트레이크 성전 서편에 자리잡은 이 훌륭한 건물, 솔트레이크 태버내클의 재헌납식에 참석하게 된 것은 큰 영광이자 특권입니다. 이 건물의 대역사에 관여하신 모든 분들께 감사드립니다. 특히 솔트레이크 태버내클의 개축 및 복구사업의 지휘 감독에서 탁월한 지도력을 발휘하신 감리 감독단의 에이치 데이비드 버튼 감독, 리차드 시 에즐리 감독 및 키스 비 맥멀린 감독께 감사를 전합니다.

제게는 소년 시절 이 태버내클에 오곤 했던 소중한 추억이 있습니다. 저는 이곳에서 침례를 받았습니다. 제가 집사가 되었을 때 아버지는 연차 대회의 신권 모임에 참석하기 위해 저를 이곳으로 데려오셨습니다. 15분 일찍 와서 우리는 쉽게 발코니 자리에 앉을 수 있었습니다.

교회의 초창기 시절, 특별히 예배 목적을 위해 지어진 건물은 커틀랜드와 나부에 있는 두 성전뿐이었습니다. 두 성전 모두 계시에 따라 지어졌습니다. 교회가 건축한 것으로 기록된 최초의 건물은 원래 집회소로 지정되었지만 학교 건물로 사용할 계획도 있었습니다. 그것은 1831년 미주리 주에 통나무로 지은 건물이었습니다.1

1836년 커틀랜드 성전이 헌납되었을 무렵 그 건물은 이미 너무 협소하여 헌납식에 참석하고 싶어했던 모든 성도를 수용할 수 없었습니다. 선지자 조셉 스미스는 건물이 더 이상의 인원을 수용할 수 없다고 아쉬워하며 기록했습니다.2 그러나 커틀랜드에서 성도들과 지도자들에 대한 폭력이 증가하자, 교회의 주요 그룹은 1838년에 이 귀중한 건물을 포기하고 미주리 주로 이동했습니다.

나부 성전은 근본적으로 일층과 이층에 집회실을 둔 커틀랜드 성전과 같은 모양새를 갖췄습니다. 그러나 1846년 나부 성전이 완공되기 전에 성도들은 조셉과 다른 교회 지도자들의 말씀을 듣기 위해 야외에서 만났으며 종종 성전 부근에서 만났습니다. 때로는 수천 명이 그러한 모임에 참석했습니다.

조지 에이 스미스가 장난스럽게 말했습니다. “선지자 조셉의 시절 … ‘몰몬이즘’은 야외에서 가장 화려한 꽃을 피웠다.” 이는 “선지자가 돌아가시기 전에 [우리]는 성도들을 수용할 만한 큰 건물을 세우지 못했기” 때문이었습니다.3

때로는 악천후로 인해 야외 집회는 중단되었고 연사와 회중은 불편을 감수해야 했습니다. 나부 성전 부근에서 열린 야외 집회에 따른 불편함을 잘 기억하고 있던 조셉 에프 스미스 회장님은 이렇게 말씀했습니다.

“제가 기억하는 가장 첫 번째 예배 장소는 나부에 있었던 곳입니다. 그곳은 성전 부지 근처에 있던 어느 작은 나무 숲 속에 있었습니다. 저는 그곳에서 어머니와 함께 브리검 영, 히버 시 킴볼, 올슨 하이드, 팔리 피 프랫, 올슨 프랫, 선지자 조셉 및 축복사 하이럼과 같은 분들의 말씀을 들었습니다. 이 숲에서 열린 한 모임에 참석했을 때 마차 한대를 청중 앞에 끌어다 놓고 선지자 조셉이 그 마차에 서서 말씀을 하던 중 비가 내리기 시작했던 일이 생생히 떠오릅니다. 한두 명이 일어나더니 선지자 조셉이 비에 젖지 않도록 우산을 받쳐 주었습니다. 그들 중 대다수가 우산이 없었고, 그곳에 앉아 있기가 몹시 난처하고 불편했습니다. 그러나 당시 저는 어린 소년에 불과했지만 선지자가 말씀하고 계셨던 그곳을 떠난 사람은 아무도 없었”4다는 것을 잘 기억하고 있습니다.

선지자 조셉이 돌아가시기 전 그는 성도들이 대규모 집회를 하는 동안 날씨로부터 보호받도록 두꺼운 천으로 천막(태버내클)을 세우라고 지시했습니다. 1845년, 성전의 완공이 가까워질 무렵 십이사도 정원회의 올슨 하이드 장로님은 브리검 영이 “시온 회중의 태버내클”이라 지칭했던 천막을 세우기 위해 모금을 하고 “약 3,700 미터” 길이의 캔버스 천을 구입하도록 미국 동부로 파견되었습니다.5

올슨 프랫 형제는 1845년 8월 30일자 서신에서 캔버스 천막과 관련해 제안된 위치와 설계를 다음과 같이 설명했습니다.

“성전 정면에 캔버스로 된 천막을 세우되 서쪽으로는 성전과 인접하게 할 것입니다. 천막 형태는 타원형이 될 것입니다. … 바닥 면적은 8,000명 내지 10,000명을 수용하기에 충분할 것이며, 좌석은 점차 높아지면서 원형 극장의 형태로 배치될 것입니다.”6

다음 날 형제들은 캔버스 천막을 짓기 위해 부지를 정리하기 시작했습니다. 그러나 적들의 극심한 박해 때문에 성도들은 나부를 떠나야 했고, 캔버스 태버내클은 세워지지 않았습니다. 1846년 올슨 하이드는 “캔버스 천을 마차에 싣고 서부로 향했”습니다.7 어떤 사람들은 솔트레이크 계곡으로 이주하는 성도들을 위해 “그 캔버스 천이 천막, 천막 가장자리 및 마차 덮개”8로 사용되었다고 추측했습니다.

솔트레이크시티의 탬플 스퀘어에 완공된 태버내클의 규격은 나부에서 계획되었던 캔버스 천막과 비슷했으며, 이 태버내클 또한 나부의 천막과 관련해 제안되었던 것처럼 성전 바로 서쪽에 자리하고 있습니다. 서부로의 대이동과 같은 다른 문제와 관련해 그랬듯이 조셉 스미스는 그레이트 태버내클을 계획했고 브리검 영은 그 계획을 실현했습니다.

그렇게 하여 나부를 위해 계획했던 그 천막은 비록 나부에는 세워지지 않았지만, 이 역사적인 건물의 원형이 되었습니다. 소년 시절 저는 라디오를 통해 연차 대회 말씀을 들었지만, 이제 우리는 위성과 현대 전자 장비를 사용하여 세계 곳곳의 건물로 연결되는 송신로를 통해 지금 우리가 하고 있듯이 솔트레이크시티에서 모든 나라로 동시 방송을 하고 있습니다. 이러한 기술은 우리 시대 사람들의 필요 사항을 충족시키기 위해 우리 총관리 역원들에게 온 영감을 통해 이루어진 것입니다. 이것은 주님께서 어떻게 교회 회원들의 필요 사항을 충족시켜 주실 수 있는지를 보여 주는 좋은 예입니다. 저는 주님께서 지속적으로 성장하는 이 교회에 속한 모든 회원의 필요 사항을 충족시키기 위해서 필요한 방법과 수단을 계속하여 그분의 선지자이신 고든 비 힝클리 회장님을 통해 계시해 주실 것임을 간증드립니다.

이처럼 훌륭한 건물이 보강되고 새롭게 단장되어 하나님의 자녀들을 가르치고 교화하는 용도로 계속 사용할 수 있음에 예수 그리스도의 이름으로 감사드립니다. 아멘.

1. 리차드 더블유 잭슨, Places of Worship: 150 Years of Latter-day Saint Architecture (2003년), 16쪽 참조.

2. History of the Church, 2:410~11 참조.

3. Deseret News, 1855년 8월 29일, 194쪽.

4. “The Spirit of Worship”, Improvement Era, 1910년 6월호, 749~750.

5. New York Messenger에서 Brigham Young to the Saints Abroad, 1845년 6월 17일, History of the Church, 7:427 참조; Elden J. Watson, “The Nauvoo Tabernacle”, Brigham Young University Studies, spring 1979년, 416쪽.

6. New York Messenger에서 Orson Pratt이Reuben Hedlock에게 씀, 1845년 8월 20일, 67쪽; Brigham Young University Studies, spring 1979년, 420쪽 참조.

7. Glen M. Leonard, Nauvoo: A Place of Peace, a People of Promise (2002년),479~480쪽

8. Brigham Young University Studies, spring 1979, 421; William Smith claim in Glen M. Leonard, Nauvoo 참조, 754쪽, 주석 86.

 

 

It is a great honor and privilege to be part of the rededication service of this great edifice, the Salt Lake Tabernacle, which stands west of the Salt Lake Temple. We acknowledge any and all who have had anything to do with the great work that has been done in this building. We especially thank the Presiding Bishopric—Bishop H. David Burton, Bishop Richard C. Edgley, and Bishop Keith B. McMullin—for their excellent leadership in directing the work of updating and restoring the Salt Lake Tabernacle.

I have fond memories as a boy coming to this Tabernacle. I was baptized here. When I became a deacon, my father brought me here to attend general priesthood meeting. We came 15 minutes early and were easily able to get a seat in the balcony.

In the early days of the Church, the only two buildings built specifically for worship were the temples in Kirtland and Nauvoo. Both were built according to revelation. The first recorded Church-constructed building designated as a meetinghouse was also intended to be used as a schoolhouse. It was built of logs in Missouri in 1831.1

By the time the Kirtland Temple was dedicated in 1836, it was already too small to hold all the Saints who wanted to attend the dedication. The Prophet Joseph Smith regretfully recorded that the building would not accommodate more.2 However, as violence against the Saints and their leaders escalated in Kirtland, the main body of the Church moved to Missouri in 1838, leaving this precious building behind.

The Nauvoo Temple followed essentially the same pattern as the Kirtland Temple with respect to the assembly rooms on the first and second floors. However, before the Nauvoo Temple was completed in 1846 the Saints would meet outside, often near the temple, to hear Joseph and the other Church leaders speak. Sometimes thousands attended those meetings.

As George A. Smith observed in his humorous way, “In the days of the Prophet Joseph … Mormonism flourished best out of doors.” This was because “we failed to erect a building big enough to hold the Saints previous to the death of the Prophet.”3

Occasionally bad weather would interrupt those outdoor services, and both the speakers and congregation were uncomfortable. President Joseph F. Smith, who remembered well the discomfort of those outdoor meetings held near the temple in Nauvoo, said:

“My first recollection of a place of worship was in Nauvoo. It was in a little grove of trees near the site of the temple. In company with my mother I listened here to such men as Brigham Young, Heber C. Kimball, Orson Hyde, Parley P. Pratt, Orson Pratt, the Prophet Joseph and the Patriarch Hyrum. I remember quite well attending one meeting in this grove, that a wagon had been drawn up in front of the audience and the Prophet Joseph stood in the box speaking, when it began to rain. Some one or two persons got up and held umbrellas over him, to shield him from the wet. Many of the people had no umbrellas, and it was very annoying and disagreeable to sit there, but I remember very well, though but a little boy, that there was no one went away from the ground while he spoke.”4

Before his death, the Prophet Joseph directed that a canvas tabernacle be built to shelter the Saints during large meetings. In 1845, as the temple was nearing completion, Elder Orson Hyde of the Quorum of the Twelve was sent back East to raise funds and to buy “about four thousand yards” of canvas to build what Brigham Young referred to as “the Tabernacle of the congregation in Zion.”5

Brother Orson Pratt outlined the proposed location and design of the canvas tabernacle in a letter written on August 30, 1845:

“It is intended to erect a tabernacle of canvass in front of, and joining the Temple on the west. The form of this tabernacle will be that of an ellipse. … The area of its base will be sufficient to contain eight or ten thousand persons; its seats will gradually rise one above another in the form of an amphitheatre.”6

The brethren the next day began to clear the ground for the construction of the canvas tabernacle. However, because of the intense persecution from their enemies, the Saints had to leave Nauvoo, so the canvas tabernacle was never built. Orson Hyde “loaded the canvas into wagons in 1846 and headed west with it.”7 Some have speculated that “the canvas was put to good use for such things as tents, tent ends and wagon covers” for the Saints in the exodus to the Salt Lake Valley.8

The finished Tabernacle on Temple Square in Salt Lake City has dimensions roughly similar to the canvas tabernacle contemplated for Nauvoo, and like the proposed Nauvoo tabernacle it also was situated just west of the temple. As with other matters, such as the great migration to the West, Joseph Smith envisioned a great tabernacle, and Brigham Young made it a reality.

So the tabernacle contemplated for Nauvoo, although never built, was a prototype for this historic building. When I was a boy, we listened to general conference on the radio; now with the use of satellites and modern electronic equipment, we broadcast from Salt Lake City to whole countries worldwide at one time—as we’re doing now—using downlinks to buildings all over the world. This came about because of the inspiration that came to the Brethren to meet the needs of the people in our day and time. This is a good example of how the Lord makes it possible to meet the needs of the members of the Church. I testify that the Lord will continue to reveal through His prophet, Gordon B. Hinckley, the ways and means to meet the needs of all members in an ever-growing Church.

I am grateful this magnificent building has been strengthened and renewed so it can continue to be used to instruct and edify the children of God. In the name of Jesus Christ, amen.

Notes

1. See Richard W. Jackson, Places of Worship: 150 Years of Latter-day Saint Architecture (2003), 16.

2. See History of the Church, 2:410–11.

3. Deseret News, Aug. 29, 1855, 194.

4. “The Spirit of Worship,” Improvement Era, June 1910, 749–50.

5. Brigham Young to the Saints Abroad, June 17, 1845, in New York Messenger, Aug. 16, 1845; see also History of the Church, 7:427; Elden J. Watson, “The Nauvoo Tabernacle,” Brigham Young University Studies, spring 1979, 416.

6. Orson Pratt to Reuben Hedlock, Aug. 20, 1845, in New York Messenger, Aug. 30, 1845, 67; see also Brigham Young University Studies, spring 1979, 420.

7. Glen M. Leonard, Nauvoo: A Place of Peace, a People of Promise (2002), 479–80.

8. Brigham Young University Studies, spring 1979, 421; see also William Smith claim in Glen M. Leonard, Nauvoo, 754 note 86.