"끝없는 전투, 확실한 승리"
"An Unending Conflict, a Victory Assured"

고든 비 힝클리 회장

By President Gordon B. Hinckley

Gordon B. Hinckley, “An Unending Conflict, a Victory Assured,” Liahona, Jun 2007, 2–7

 

제가 태어난 지 거의 백 년의 세월이 흘렀으며 그 시간 대부분 동안, 전세계에서 인류간의 전쟁이 끊임없이 벌어져 왔습니다. 지구 전역에 걸친 이러한 전쟁 때문에 겪는 끔찍한 고통은 그 누구도 헤아릴 수 없을 것입니다. 수백만의 사람들이 목숨을 잃었습니다. 전쟁이 남긴 끔찍한 상처는 육신을 불구로 만들고 정신을 파멸시켰습니다. 가족들은 아버지와 어머니를 잃게 되었습니다. 전쟁을 위해 징집된 젊은이들은 대부분 목숨을 잃었고 살아남은 사람들에게는 영원히 지워지지 않을 증오가 남았습니다. 여러 국가의 국고가 낭비되었으며 다시 원 상태로 복구되지 않을 것입니다.

전쟁의 참상은 그야말로 불필요하며 인간의 생명과 국가의 자원을 엄청나게 낭비해 버립니다. 우리는 하나님의 아들과 딸들 간의 불화를 다루기 위한 이 끔찍하고 파괴적인 방법은 언제 끝이 날 것인가라고 묻게 됩니다.

그러나 세상이 창조되기도 전부터 계속된 또 하나의 전쟁이 있습니다. 그것은 영역이나 국가의 주권 문제 그 이상의 싸움입니다. 계시자 요한은 이 싸움에 대해 이렇게 말합니다.

“하늘에 전쟁이 있으니 미가엘과 그의 사자들이 용과 더불어 싸울새 용과 그의 사자들도 싸우나

“이기지 못하여 다시 하늘에서 그들이 있을 곳을 얻지 못한지라

“큰 용이 내쫓기니 옛 뱀 곧 마귀라고도 하고 사탄이라고도 하며 온 천하를 꾀는 자라 그가 땅으로 내쫓기니 그의 사자들도 그와 함께 내쫓기니라” (요한계시록 12:7~9)

계속되는 싸움

너무도 격렬하고 치열했던 전쟁은 결코 끝나지 않았습니다. 그것은 진리와 오류, 선택의지와 강제, 그리스도를 따르는 자와 그를 부인하는 자들 간의 전쟁입니다. 주님의 적들은 그 투쟁에서 모든 전략을 사용해 왔습니다. 그들은 거짓말과 속임수를 쓰며 돈과 부를 사용하기도 합니다. 그들은 인간의 마음을 속여 왔으며 그리스도의 사업을 전복시키기 위해 살인, 파괴 및 온갖 악을 자행하여 왔습니다.

살인은 지상에서 가인이 아벨을 죽였을 때부터 시작되었습니다. 구약전서는 그와 같은 영원한 싸움에 관한 기록으로 가득 차 있습니다.

그것은 갈릴리 사람이었던 그리스도에 대한 사악한 비난에서도 나타나 있습니다. 그는 병든 자를 고치셨고 인간의 마음과 희망을 북돋아 주셨으며 화평의 복음을 가르쳐 주셨습니다. 악의 권능으로 움직이는 그의 적들은 그를 사로잡아 고문하고 십자가에 못 박았으며 조롱했습니다. 그는 한때 그의 적 때문에 돌아가셨으나 신성의 권능으로 죽음을 극복했으며 희생을 통해 모든 사람에게 사망으로부터 구원을 가져다 주었습니다.

그 영원한 전쟁은 그가 일으켜 세운 사업이 쇠락해 가는 동안에도 계속되었으며, 후에 그 사업을 타락시킨 부패가 일어나는 동안에도, 어둠이 지상을 덮고 극심한 어두움이 사람들 안에 가득했을 때에도 계속되었습니다. (이사야 60:2 참조)

그러나 하나님의 세력은 정복당할 수 없었습니다. 그리스도의 빛은 모든 사람들의 마음에 감동을 주었으며 큰 압박과 고통 중에도 끊임없는 선행이 이루어졌습니다.

자유를 위한 투쟁과 더불어 르네상스 시대가 도래했고 모든 사람들은 많은 피를 흘렸으며 희생을 치렀습니다. 하나님의 영은 예배의 자유, 그리고 표현과 선택의지의 자유가 보호 받는 나라를 세우기 위해 움직였습니다. 그 후 영원하신 하나님 아버지와 그의 사랑하는 아들인 부활하신 주 예수 그리스도께서 이 지상을 방문하신, 때가 찬 경륜의 시대가 도래하게 되었습니다. 이 영화로운 사건에 뒤이어 고대의 열쇠와 신권을 회복한 천사들의 방문이 있었습니다.

그러나 전쟁은 끝나지 않았습니다. 전쟁은 다시 시작되었으며 다시 방향을 잡았습니다. 경멸과 박해가 있었습니다. 사람들은 이리저리 쫓겨 다녔습니다. 하나님의 젊은 선지자와 그의 사랑하는 형이 163년 전 이 달에 살해되었습니다.

후기 성도들은 그들의 안락한 가정, 농장, 밭과 상점, 막대한 희생을 치러 건축한 아름다운 성전을 두고 피신했습니다. 그들은 산악 계곡을 향해 갔으며 그 여정에서 수천 명이 죽었습니다. 그들은 조셉 스미스가 십이사도들에게 “악마가 우리를 몰아내지 못할” 곳을 찾아내라고 한 장소로 갔습니다.1

그러나 악마는 절대로 그만두지 않았습니다. 1896년 10월 연차 대회에서, 윌포드 우드럽(1807~1898년) 회장은 당시 연로한 몸으로 템플스퀘어에 있는 태버내클에 서서 이렇게 말씀하셨습니다.

“지상에 있는 권능과 지상에 있는 성도들 가운데에는 두 개의 세력, 즉 하나님의 세력과 악마의 세력이 있습니다. 우리 역사에서 우리는 매우 독특한 경험을 해 왔습니다. 하나님께서 세상에 백성을 두셨을 때 그것은 어느 시대가 되었든 문제가 되지 않았으며 하나님과 그리스도께 대항하여 하늘에서 쫓겨난 아침의 아들 루시퍼와 타락한 수많은 영들은 하나님의 사업과 하나님의 백성을 대항하여 전쟁을 해 왔습니다. 그들은 우리 세대에서도 그 일을 망설이지 않습니다. 주님께서 어떤 사업을 수행하시기 위해 그분의 백성을 두실 때마다 그 세력들은 그것을 전복시키려고 노력해 왔습니다.”2

우드럽 회장님은 자신이 무슨 말을 하는지 잘 알고 계셨습니다. 그때 그는 정부가 우리 성도들을 대적하고 하나의 조직으로서 이 교회를 멸하려고 했던 그 험난하고도 무서운 시기를 막 거쳤습니다. 당시 성도들은 그들이 겪은 어려움에도 불구하고 포기하지 않았습니다. 그들은 신앙으로 전진해 나갔습니다. 그들은 전능하신 하나님을 믿었으며 하나님께서는 그들이 따라야 할 길을 보여 주셨습니다. 그들은 신앙으로 그 계시를 받아들였으며 순종의 길을 걸었습니다.

투쟁의 패턴

전쟁은 끝나지 않았지만 우리는 전쟁이 어느 정도 줄어들었다는 것에 대해 감사하고 있습니다. 그러나 진리의 적대자는 계속해서 투쟁하고 있습니다.

교회는 현재 갖고 있는 힘에도 불구하고 계속해서 사면에서 공격을 받고 있는 것으로 보입니다. 그러나 우리는 계속해서 나아가며 그렇게 해야만 합니다. 우리는 전진해 왔으며 앞으로도 전진해 나갈 것입니다. 때로는 문제가 심각할 수도 있고 사소할 수도 있습니다. 그러나 모두가 그러한 패턴의 일부입니다.

교회 안팎에서 많은 이들이 끊임없이 신앙을 파괴하고 약화시키고 업신여기며 거짓 증거하고 유혹하고 꾀며 우리 성도들이 하나님 사업의 가르침과 표준에 모순되는 행동을 하도록 설득하려는 데서 우리는 적의를 느낄 수 있습니다.

전쟁은 계속되고 있습니다. 처음과 마찬가지입니다. 예전과 같이 격렬하지 않음에 감사 드립니다. 그러나 문제가 되는 근본 원리는 같습니다. 현재 전쟁의 희생자가 되는 사람들은 과거에 희생된 사람들과 마찬가지로 소중합니다. 이것은 계속되는 전쟁입니다. 신권을 소유한 남성들, 그리고 우리의 동반자요 동료인 하나님의 딸들은 모두 주님의 군대에 속해 있습니다. 우리는 단합해야 합니다. 무질서한 군대는 승리할 수 없습니다. 우리는 단합하고 하나가 되어 행군해야만 합니다. 우리가 분열되면 승리는 기대할 수 없습니다. 우리는 충성하지 않으면서 단합을 기대할 수 없습니다. 우리가 깨끗하지 않으면서 전능하신 하나님의 도움을 기대할 수 없습니다.

신권을 소유한 청소년들, 집사, 교사, 제사들이 갖고 있는 신권 직분에는 복음을 전파하고 진리를 가르치며 약한 자가 강하게 되도록 격려하고 “모든 사람에게 그리스도에게로 나아오도록 권유해야”(교성20:59) 하는 의무를 지고 있습니다. 교회의 청녀들도 그에 못지않게 하나님의 계명을 지키고 신앙과 덕의 모범을 보일 책임을 갖고 있습니다.

하나님 아버지의 아들과 딸은 몸과 마음을 약하게 하는 것들을 취해서는 안 됩니다. 여기에는 마약, 술, 담배 및 외설물이 포함됩니다. 여러분은 부도덕한 행위에 관여해서는 안 됩니다. 여러분이 이러한 일을 하면서 우리 아버지의 자녀들의 영혼을 위한 위대하고 영원한 투쟁에서 주님의 대업을 행하는 당당한 용사가 될 수는 없습니다.

이 교회의 남성들은 진리와 구원을 위한 이 위대한 전쟁에서 용감하게 주님의 사업을 앞으로 전진시키고자 한다면 그들의 아내, 가족, 그리고 신권 책임에 충실하고 참되어야 합니다. 자신의 인격과 명성을 손상시키면 부정직하며 비양심적이 될 수밖에 없습니다. 교회의 여성들은 아내든 어머니든 혹은 동반자를 찾지 못한 자매든간에 그들의 성약과 축복에 충실하지 않고 진실하지 않으면서 왕국의 지지자로서 봉사할 수 없습니다.

우리는 모임에서 때때로 오래된 다음 찬송가를 부릅니다.

누가 주의 편이냐
지금 보일 때라
두렴 없이 묻노니
누가 주의 편이냐
우린 보통 전쟁과
적을 대항 하잖네
적 깨어 있으니
누가 주의 편이냐 3

헌신하라는 부름

몇 년 전, 한 친구가 교회의 어떤 회원과 나누었던 대화에 대해 말했습니다. 제 친구는 그 사람에게 자신이 하나님 아버지와 가깝다고 느끼는지 물었습니다. 그는 가깝게 느껴지지 않는다고 했습니다. 왜냐고 묻자 그는 이렇게 말했습니다. “솔직히 말해서 난 그러고 싶지 않아요. 내가 하나님 아버지께 가까이 가면 그분은 분명 내가 헌신할 것을 원하실 테니까요. 그런데 나는 그럴 준비가 되어 있지 않거든요.”

생각해 보십시오. 침례를 받아 주님의 이름을 받들었고 성찬식에서 주님과의 성약을 새롭게 했으며 하나님의 신권을 받아들인 사람이 하나님 아버지와 가까워진다면 헌신을 해야 하나 자신은 그에 대한 준비가 되어 있지 않다고 말할 것입니다.

이 사업에는 헌신이 필요합니다. 헌납이 요구됩니다. 우리는 하나님의 아들과 딸들의 영혼에 관련된 위대하고 영원한 투쟁에 참여하고 있습니다. 우리는 지고 있지 않습니다. 우리는 이기고 있습니다. 우리가 충실하고 참되다면 계속해서 승리를 거두게 될 것입니다. 우리는 할 수 있습니다. 해야 합니다. 또한 할 것입니다. 주님께서 우리에게 요구하신 것 중 우리의 신앙으로 이룰 수 없는 것은 아무것도 없습니다.

저는 이스라엘 자녀들이 애굽을 탈출했을 때를 생각해 봅니다. 그들은 홍해 주위에 머물렀습니다. 뒤를 돌아본 그들은 바로 왕과 그의 군대가 그들을 멸하려고 달려오는 것을 보았습니다. 그들은 두려움에 사로잡혔습니다. 뒤에는 군대, 앞에는 바다가 있었고 그들은 두려움에 울부짖었습니다.

“모세가 백성에게 이르되 너희는 두려워하지 말고 가만히 서서 여호와께서 오늘 너희를 위하여 행하시는 구원을 보라 너희가 오늘 본 애굽 사람을 영원히 다시 보지 아니하리라.

“여호와께서 너희를 위하여 싸우시리니 너희는 가만히 있을지니라.

“여호와께서 모세에게 이르시되 … 이스라엘 자손에게 명령하여 앞으로 나아가게 하[라].” (출애굽기 14:13~15)

바다가 갈라졌으며 이스라엘 백성들은 구원의 땅으로 나아갔습니다. 뒤따라온 애굽인들은 따라가다가 멸망했습니다.

우리 또한 신앙으로 전진해야 하지 않겠습니까? 우리의 영원한 지도자이신 주 예수 그리스도께서는 다음과 같은 계시의 말씀을 주셨습니다.

“그런즉 너희 마음을 들고 기뻐하라. 또 너희 허리를 동이고 나의 전신 갑주를 입으라. 그리하여 너희가 악한 날을 견딜 수 있게 하고, 모든 일을 행하고 너희가 능히 설 수 있게 하라.

“그러므로 서서 진리로 너희 허리를 동이고, 의의 가슴판을 붙이고, 내가 나의 천사들을 보내어 너희에게 맡긴 평화의 복음의 준비로 너희 발에 신을 신으라.

“악한 자의 모든 불화살을 능히 끌 수 있는 신앙의 방패를 가지고,

“구원의 투구와 … 내 영의 검[을] … 가지고, … 내가 올 때까지 충실하라. 그리하면, 너희는 붙들려 올려져 내가 있는 곳에 너희도 또한 있게 되리라.”(교리와 성약 27:15~18)

밝은 미래

전쟁은 계속되고 있습니다. 어떤 전쟁은 전세계에서 선택의지와 강제의 문제를 둘러싸고 벌어지는 싸움입니다. 또 어떤 곳에서는 선교사들이 진리와 오류의 문제에 대해서 싸우고 있기도 합니다. 또 다른 전쟁은 일상 생활, 즉 우리 가정과 직장에서, 학교 친구들 사이에서 일어나는 싸움이며 사랑과 존중, 충성과 성실, 순종과 고결성의 문제를 둘러싼 싸움입니다. 어린이이든, 청소년이든, 또는 성인이든, 우리 모두 각자 그 싸움을 하고 있습니다. 우리는 승리하고 있으며 미래는 그 어느 때보다 밝습니다.

하나님께서 우리 앞에 분명히 놓여 있는 사업을 하고 있는 우리를 축복해 주시기 바랍니다. 우리가 충실할 수 있기를 바랍니다. 우리가 담대할 수 있기를 바랍니다. 우리가 하나님께서 우리 각자에 대해 가지신 신뢰에 충실할 수 있는 용기를 가질 수 있기를 바랍니다. 두려워하지 않기를 바랍니다. 바울이 디모데에게 한 말을 인용하겠습니다. “하나님이 우리에게 주신 것은 두려워하는 마음이 아니요 오직 능력과 사랑과 절제하는 마음이니 그러므로 너는 내가 우리 주를 증언함[을] … 부끄러워하지 말[라].” (디모데후서 1:7~8) 

가정 복음 교사를 위한 제언

기도하는 마음으로 이 메시지를 공부한 후에, 여러분이 가르치는 사람들이 참여하도록 격려하는 방법을 사용하여 이 메시지를 나눈다. 몇 가지 예를 들면 다음과 같다.

1. History of the Church, 6:222.

2. 교회 회장들의 가르침: 윌포드 우드럽 (2004년), 220쪽.

3. “Who’s on the Lord’s Side?” 영문 찬송가, 260장

 

 

Nearly 10 decades have passed now since my birth, and for the better part of that time, there has been war among mankind in one part of the earth or another. No one can ever estimate the terrible suffering incident to these wars across the globe. Lives numbered in the millions have been lost. The terrible wounds of war have left bodies maimed and minds destroyed. Families have been left without fathers and mothers. Young people who have been recruited to fight have, in many instances, died while those yet alive have had woven into the very fabric of their natures elements of hatred which will never leave them. The treasure of nations has been wasted and will never be recovered.

The devastation of war seems so unnecessary and such a terrible waste of human life and national resources. We ask, will this terrible, destructive way of handling disagreements among the sons and daughters of God ever end?

But there is another war that has gone on since before the world was created and that is likely to continue for a long time. It is a war that reaches beyond questions of territory or national sovereignty. John the Revelator speaks of that struggle:

“And there was war in heaven: Michael and his angels fought against the dragon; and the dragon fought and his angels,

“And prevailed not; neither was their place found any more in heaven.

“And the great dragon was cast out, that old serpent, called the Devil, and Satan, which deceiveth the whole world: he was cast out into the earth, and his angels were cast out with him” (Revelation 12:7–9).

The Continuing Struggle

That war, so bitter, so intense, has never ceased. It is the war between truth and error, between agency and compulsion, between the followers of Christ and those who have denied Him. His enemies have used every stratagem in that conflict. They’ve indulged in lying and deceit. They’ve employed money and wealth. They’ve tricked the minds of men. They’ve murdered and destroyed and engaged in every kind of evil practice to thwart the work of Christ.

Murder began on the earth when Cain slew Abel. The Old Testament is replete with accounts of the same eternal struggle.

It found expression in the vile accusations against the Man of Galilee, the Christ, who healed the sick and lifted men’s hearts and hopes, He who taught the gospel of peace. His enemies, motivated by that evil power, seized Him, tortured Him, nailed Him to the cross, and spoke in mockery against Him. But by the power of His godhood, He overcame the death His enemies had inflicted and through His sacrifice brought salvation from death to all men.

That eternal war went on in the decay of the work He established, in the corruption which later infected it, when darkness covered the earth and gross darkness the people (see Isaiah 60:2).

But the forces of God could not be vanquished. The Light of Christ touched the heart of a man here and a man there, and vast good came to pass notwithstanding much of oppression and suffering.

There came a time of renaissance, with struggles for liberty—struggles for which much of blood and sacrifice was paid. The Spirit of God moved upon men to found a nation wherein freedom of worship and freedom of expression and freedom of agency were protected. There followed then the opening of the dispensation of the fulness of times with a visit to earth of God the Eternal Father and His Beloved Son, the resurrected Lord Jesus Christ. This glorious event was followed by visits of angels restoring the ancient keys and priesthood.

But the war was not over. It was renewed and redirected. There was contempt. There was persecution. There were drivings from one place to another. There was the murder of the young prophet of God and of his beloved brother, 163 years ago this month.

The Latter-day Saints fled their comfortable homes, their farms, their fields, their shops, their beautiful temple built at such tremendous sacrifice. They came to mountain valleys, thousands of them dying along the way. They came to the kind of place that President Joseph Smith had instructed the Twelve to find, “where the devil cannot dig us out.”1

But the adversary has never stopped trying. In the October conference of 1896, President Wilford Woodruff (1807–98), then an aged man, stood in the Tabernacle on Temple Square and said:

“There are two powers on the earth and in the midst of the inhabitants of the earth—the power of God and the power of the devil. In our history we have had some very peculiar experiences. When God has had a people on the earth, it matters not in what age, Lucifer, the son of the morning, and the millions of fallen spirits that were cast out of heaven, have warred against God, against Christ, against the work of God, and against the people of God. And they are not backward in doing it in our day and generation. Whenever the Lord set His hand to perform any work, those powers labored to overthrow it.”2

President Woodruff knew whereof he spoke. He had then only recently passed through those difficult and perilous days when the government of the nation had come against our people, determined to destroy this Church as an organization. Despite the difficulties of those days, the Saints did not give up. In faith they moved forward. They put their trust in the Almighty, and He revealed unto them the path they should follow. In faith they accepted that revelation and walked in obedience.

The Pattern of Conflict

But the war did not end. It abated somewhat, and we’re grateful for that. Nonetheless, the adversary of truth has continued his struggle.

Notwithstanding the present strength of the Church, it seems that we are constantly under attack from one quarter or another. But we go on. We must go on. We have gone forward, and we will continue to go forward. In some seasons the issues are major. At other times they are only local skirmishes. But they are all part of a pattern.

Opposition has been felt in the undying efforts of many, both within and without the Church, to destroy faith, to belittle, to demean, to bear false witness, to tempt and allure and induce our people to practices inconsistent with the teachings and standards of this work of God.

The war goes on. It is as it was in the beginning. There may not be the intensity, and I am grateful for that. But the principles at issue are the same. The victims who fall are as precious as those who have fallen in the past. It is an ongoing battle. The men of the priesthood, with the daughters of God who are our companions and allies, are all part of the army of the Lord. We must be united. An army that is disorganized will not be victorious. It is imperative that we close ranks, that we march together as one. We cannot have division among us and expect victory. We cannot have disloyalty and expect unity. We cannot be unclean and expect the help of the Almighty.

The young men of the priesthood, the deacons, teachers, and priests, have had laid upon them in their priesthood offices the duty to preach the gospel, to teach the truth, to encourage the weak to be strong, to “invite all to come unto Christ” (D&C 20:59). The young women of the Church have no less a responsibility to be obedient to the commandments of God and to serve as examples of faith and virtue.

No son or daughter of our Heavenly Father can afford to partake of things that will weaken the mind, the body, or the eternal spirit. These include drugs, alcohol, tobacco, and pornography. You cannot be involved in immoral activity. You cannot do these things and be valiant as warriors in the cause of the Lord in the great, everlasting contest that goes on for the souls of our Father’s children.

The men of this Church cannot be unfaithful or untrue to their wives, to their families, to their priesthood responsibilities if they are to be valiant in moving the work of the Lord forward in this great battle for truth and salvation. They cannot be dishonest and unscrupulous in temporal affairs without tarnishing their armor. The women of this Church, be they wives, mothers, or sisters who have not found companions, cannot be unfaithful or untrue to their covenants and blessings and serve as the bulwark in the kingdom that they are meant to be.

In our meetings, we occasionally sing an old hymn:

Who’s on the Lord’s side? Who?
Now is the time to show.
We ask it fearlessly:
Who’s on the Lord’s side? Who?
We wage no common war,
Cope with no common foe.
The enemy’s awake;
Who’s on the Lord’s side? Who?3

A Call to Commitment

Some years ago a friend told me of a conversation he had had with another member of the Church. My friend had asked whether his associate felt close to his Heavenly Father. The man replied that he did not feel close. Why not? He said, “Candidly, because I don’t want to.” Then he went on to say, “If I were close to Heavenly Father, He would probably want some commitment from me, and I am not ready for that.”

Think of it—a man who has taken upon himself the name of the Lord in baptism, a man who has renewed his covenants with the Lord in his sacrament meetings, a man who has accepted the priesthood of God and yet has said that if he were close to his Heavenly Father, some commitment might be expected of him, and he was not ready for that.

In this work there must be commitment. There must be devotion. We are engaged in a great eternal struggle that concerns the very souls of the sons and daughters of God. We are not losing. We are winning. We will continue to win if we will be faithful and true. We can do it. We must do it. We will do it. There is nothing the Lord has asked of us that in faith we cannot accomplish.

I think of the children of Israel when they fled Egypt. They camped beside the Red Sea. Looking back, they saw Pharaoh and his armies coming to destroy them. Fear gripped their hearts. With the armies behind them and the sea before them, they cried out in terror.

“And Moses said unto the people, Fear ye not, stand still, and see the salvation of the Lord, which he will shew to you to day: for the Egyptians whom ye have seen to day, ye shall see them again no more for ever.

“The Lord shall fight for you, and ye shall hold your peace.

“And the Lord said unto Moses, … speak unto the children of Israel, that they go forward” (Exodus 14:13–15; emphasis added).

The sea parted, and the children of Israel moved to their salvation. The Egyptians followed to their own destruction.

Shall we not also in faith move forward? He who is our eternal leader, the Lord Jesus Christ, has challenged us in words of revelation. Said He:

“Wherefore, lift up your hearts and rejoice, and gird up your loins, and take upon you my whole armor, that ye may be able to withstand the evil day. …

“Stand, therefore, having your loins girt about with truth, having on the breastplate of righteousness, and your feet shod with the preparation of the gospel of peace, which I have sent mine angels to commit unto you;

“Taking the shield of faith wherewith ye shall be able to quench all the fiery darts of the wicked;

“And take the helmet of salvation, and the sword of my Spirit, … and be faithful until I come, and ye shall be caught up, that where I am ye shall be also” (D&C 27:15–18).

A Bright Future

The war goes on. It is waged across the world over the issues of agency and compulsion. It is waged by an army of missionaries over the issues of truth and error. It is waged in our own lives, day in and day out, in our homes, in our work, in our school associations; it is waged over questions of love and respect, of loyalty and fidelity, of obedience and integrity. We are all involved in it—child, youth, or adult, each of us. We are winning, and the future never looked brighter.

May our God bless us in the work that is so clearly laid out before us. May we be faithful. May we be valiant. May we have the courage to be true to the trust God has placed in each of us. May we be unafraid. “For [to quote the words of Paul to Timothy] God hath not given us the spirit of fear; but of power, and of love, and of a sound mind. Be not thou therefore ashamed of the testimony of our Lord” (2 Timothy 1:7–8).

Ideas for Home Teachers

After prayerfully studying this message, share it using a method that encourages the participation of those you teach. Following are some examples:

  • 1. Use the article to review the history of the war of good and evil that has been going on since before the Creation of the world. Explain that the Light of Christ represents hope in a dark world. Read the section “A Bright Future.” Suggest actions we can take to win the war between good and evil.

  • 2. Write the words of 2 Timothy 1:7–8 on a card for each family member. Invite family members to write on the back of the card a personal goal to be a more committed disciple of Jesus Christ. Ask family members to post the card in a place where they will see it daily.

  • 3. Bring a hymnbook as you visit each family. Invite family members to use the index to find hymns that inspire commitment. Choose one hymn to sing or read aloud. Compare these words to portions of President Hinckley’s talk. Conclude by reviewing President Hinckley’s call to commitment and his testimony of the bright future for those who serve faithfully on the Lord’s side.

[illustration] Crossing the Red Sea (gouache on paper) © Look and Learn/The Bridgeman Art Library, may not be copied

[illustrations] Christ the Consolator, by Carl Heinrich Bloch, may not be copied; Signing of the Declaration of Independence, by John Trumbull, courtesy of the U.S. Library of Congress, Prints and Photographs Division, Theodor Horydozak Collection; The Sacred Grove, by Greg Olsen, may not be copied; Martyrdom of Joseph and Hyrum, by Gary Smith; Leaving Nauvoo, by Glen Hopkinson, may not be copied

[photos] Photographs by Juan Carlos Santoyo, Steve Bunderson, Matthew Reier, and Craig Dimond, posed by models

Notes

1. History of the Church, 6:222.

2. Teachings of Presidents of the Church: Wilford Woodruff (2004), 220.

3. “Who’s on the Lord’s Side?” Hymns, no. 260.