깨끗한 손과 청결한 마음
Clean Hands and a Pure Heart

데이비드 에이 베드나 장로 십이사도 정원회

우리의 영적인 목적은 죄와 죄에 대한 욕망, 죄의 흔적과 횡포, 이 모두를 극복하는 것입니다.

Elder David A. Bednar
Of the Quorum of the Twelve Apostles

David A. Bednar, “Clean Hands and a Pure Heart,” Liahona, Nov 2007, 80–83

Our spiritual purpose is to overcome both sin and the desire to sin, both the taint and the tyranny of sin.

Image
 

저에게는 어린 시절, 어머니께서 몰몬경 이야기를 읽어주시던 기분좋은 추억이 있습니다. 어머니는 제 어린 상상력 속에 경전 이야기를 생생하게 불어넣는 능력이 있으셨습니다. 저는 어머니께서 이 성스러운 기록의 진실함에 대한 간증을 갖고 계셨다는 것을 의심하지 않았습니다. 특히 저는 구주께서 부활하신 후 미 대륙을 방문하신 일과 풍요 땅의 백성들에게 주신 그분의 가르침에 대한 어머니의 설명을 기억합니다. 단순하고 일관된 모범과 간증을 통해 어머니는 구주와 그분의 후기 교회에 대한 제 신앙의 첫 번째 불꽃을 지피셨습니다. 그 후 저는 몰몬경이 예수 그리스도의 또 하나의 성약이며 그분의 영원한 복음의 충만함을 담고 있다는 것을(교리와 성약 27:5 참조) 스스로의 노력을 통해 알게 되었습니다.

오늘 저는 여러분과 함께 몰몬경에서 제가 가장 좋아하는 사건 중 하나인 신세계에 나타나신 구주에 대해 되짚어보고 무리에게 주신 성신의 성결케 하는 능력에 대한 그분의 가르침에 대해 이야기하고 싶습니다. 여러분과 제게 영의 인도하심이 있기를 간구합니다.

신세계에서의 구주의 성역

삼 일 동안 신세계에서 이루어진 성역 기간 동안 주님은 그분의 교리를 가르치고 그의 제자들에게 신권 의식을 베풀도록 권세를 주셨으며 병든 자들을 고치시고 백성들을 위해 기도하시며 어린아이들을 사랑으로 축복하셨습니다. 백성들과 함께 하신 시간이 끝나갈 때, 주님은 그의 복음에 대한 기본적인 원리들을 간결하게 요약하셨습니다. 그분은 이렇게 말씀하셨습니다.

“이제 그 계명은 이것이라, 너희 땅의 모든 끝이여, 회개하고, 내게로 와서 내 이름으로 침례를 받으라. 그리하여 성신을 받음으로 말미암아 성결하게 되어, 마지막 날에 내 앞에 흠 없이 서도록 하라”(제3니파이 27:20)

이 구절에서 주님이 요약하신 기본적인 원리들은 우리가 이해하고 생활에 적용시켜야 할 필수 요소들입니다. 첫째는 “악에서 돌이켜 그의 마음과 의지를 하나님에게로 향하”(경전 안내서, “회개”, 300쪽)게 하는 회개입니다. 구속주에 대한 신앙의 영적 은사를 적절하게 구하고 받을 때, 우리는 거룩하신 메시야의 공덕과 자비와 은혜에 의지하게 됩니다.(니파이후서 2:8 참조) 회개는 구주를 믿는 신앙에서 비롯되는 달콤한 열매이며, 하나님께로 향하고 죄로부터 멀어지는 일을 포함합니다.

다음으로, 부활하신 주님께서는 그분께 나아오는 것의 중요성에 대해 설명하셨습니다. 성전에 함께 모인 무리들은 문자 그대로 구주께 “하나씩”(제3니파이 11:15) 나와 주님의 손과 발의 못 자국을 만져 보고 그들의 손을 그분의 옆구리에 넣어 보도록 허락 받았습니다. 이를 경험한 각 사람들은 그가 세상에 오신 예수 그리스도, 바로 “그이심을 분명히 알고 증거하였”(15절)습니다.

또한 구주께서는 백성들에게 성스러운 성약을 통해 그분께로 나아오라고 가르치셨으며 그들이 “성약의 자손”(제3니파이 20:26)임을 상기시켜 주셨습니다. 그분은 침례 의식(제3니파이 11:19~39 참조)과 성신을 받는 것(제3니파이 11:35~36; 12:6; 18:36~38 참조)의 영원한 중요성에 대해 강조하셨습니다. 비슷한 방법으로 여러분과 저는 그리스도께로 향하고 그분으로부터 배우며 그분의 회복된 복음의 성약과 의식들을 통해 그분께로 나아오라는 권고를 받습니다. 그렇게 할 때 우리는 마침내 풍요 땅의 백성들이 그러했던 것처럼 “그분이 정한 때에 그분이 원하는 방법으로 그분의 뜻에 따라 ”(교리와 성약 88:68) 그분을 알게 될 것입니다.(요한복음 17:3 참조)

성약과 구원의 의식을 통해 회개하고 그리스도께로 나아가는 것은 성신을 받음으로써 성결케 되고 마지막 날에 하나님 앞에 흠 없이 서기 위한 선행 요건이자 준비입니다. 이제 저는 우리의 관심을 우리의 삶에 미칠 수 있는 성신의 성스러운 영향력에 집중시키고 싶습니다.

우리의 영적인 여정

침례의 문은 협착하고 좁은 길로 인도하며, 육에 속한 사람을 벗어 버리고 주 그리스도의 속죄를 통하여 성도가 되는(모사이야서 3:19 참조) 목적지로 인도합니다. 필멸의 여정이 띤 목적은 단순히 지상의 아름다움을 만끽하거나 우리에게 주어진 시간을 자기 중심적인 관심사에 사용하는 것이 아닙니다. 오히려 우리는 “새 생명 가운데 행하”(로마서 6:4)고 우리의 마음을 하나님께 드림으로 말미암아 성결케 되며(힐라맨서 3:35 참조) “그리스도[와 같은] 마음을”(고린도전서 2:16) 가져야 합니다.

우리는 우리의 타락된 본성이 성신의 성결케 하는 능력을 통해 변화되는 삶을 살도록 명령 받고 가르침 받습니다. 매리온 지 롬니 회장님은 다음과 같은 가르침을 주셨습니다. 성신에 의한 불의 침례는 “[우리들을] 세상적인 상태에서 영적인 상태로 개종시킵니다. 그것은 영혼을 깨끗이 하고 치유하며 정화시킵니다. … 주 예수 그리스도를 믿는 신앙, 회개, 물의 침례, 이 모든 것은 성신에 의한 불의 침례를 위한 예비 및 선행 요건이지만, [불의 침례는] 완성입니다. 불의 침례를 받는 것은 그의 옷이 예수 그리스도의 속죄의 피로 정결케 되게 하기 위함입니다.”(Learning for the Eternities, comp. George J. Romney [1977년], 133쪽; 또한 제3니파이 27:19~20 참조)

그러므로 우리가 거듭나고 항상 그의 영과 함께하도록 노력할 때, 성신은 우리의 영혼을 마치 불로써 하듯 성결케 하고 정제합니다. (니파이후서 31:13~14, 17 참조) 궁극적으로 우리는 하나님 앞에 흠 없이 서게 됩니다.

예수 그리스도의 복음은 죄와 우리 인생에서의 나쁜 영향들을 피하고 극복하며 그것으로부터 깨끗해지는 것 이상을 포함합니다. 또한 그것은 본질적으로 선을 행하고 선하게 되며 더 나아지는 것을 요구합니다. 우리의 죄를 회개하고 용서를 구하는 것은 영적으로 필요한 일이며, 우리는 항상 그렇게 해야만 합니다. 하지만 죄사함은 복음의 유일한, 또는 궁극적인 목적이 아닙니다. 베냐민 왕의 백성들이 “더 이상 악을 행하고자 하는 의향이 없으며, 끊임없이 선을 행하고자”(모사이야서 5:2) 했듯이 성신에 의해 개심하는 것은 우리가 받아들인 성약의 책임입니다. 이 엄청난 변화는 단순히 더 열심히 일하거나 더 나은 자기 수양을 통해 온 결과가 아닙니다. 오히려 그것은 주 그리스도의 속죄를 통해 가능케 된 우리의 소망, 동기, 본성에 생긴 근본적인 변화의 결과입니다. 우리의 영적인 목적은 죄와 죄에 대한 욕망, 죄의 흔적과 횡포, 이 모두를 극복하는 것입니다.

고금을 막론한 선지자들은 (1) 악을 피하고 극복하는 것과 (2) 선을 행하고 더 나은 사람이 되는 것, 이 두 가지 요건을 강조해 왔습니다. 시편의 저자가 던진 다음의 통찰력 있는 질문들을 생각해 봅시다.

“여호와의 산에 오를 자가 누구며 그의 거룩한 곳에 설 자가 누구인가”

“곧 손이 깨끗하며 마음이 청결하며 뜻을 허탄한 데에 두지 아니하며 거짓 맹세하지 아니하는 자로다”(시편 24:3~4)

형제자매 여러분, 손은 깨끗하지만 마음은 청결하지 못할 수도 있습니다. 여호와의 산에 오르며 그의 거룩한 곳에 서기 위해서는 깨끗한 손과 청결한 마음 두 가지가 다 요구된다는 점을 주목하십시오.

저는 육에 속한 사람을 벗어 버리는 과정과 구주의 속죄를 통해 우리 삶에 미치는 사탄의 영향력과 죄를 극복함으로써 손이 깨끗해 진다는 점을 말씀드리고 싶습니다. 청결한 마음은 선을 행하고 더 나은 사람이 되도록 강화시키는 그분의 능력을 받을 때 이룰 수 있습니다. 우리의 모든 합당한 소망과 선행들은 필수적이긴 해도 절대로 깨끗한 손과 청결한 마음을 낳을 수는 없습니다. 우리가 죄를 극복하도록 정화와 구속의 권능을 주고, 우리 자신의 힘에만 의지할 때 보다 더 나은 사람이 될 수 있도록 성결과 강화의 권능을 주는 것은 바로 예수 그리스도의 속죄입니다. 무한한 속죄는 우리 각자 안에 있는 죄인과 성도 모두를 위한 것입니다.

몰몬경에서 우리는 예수 그리스도의 사명과 속죄에 관한 베냐민 왕의 훌륭한 가르침들을 봅니다. 그가 가르친 단순한 교리는 백성들을 땅에 엎드러지게 했습니다. “이는 주의 두려움이 그들에게 임하였”기 때문이었습니다. “또 그들은 스스로가 자기 자신의 속된 상태에 있어, 실로 땅의 티끌보다 못함을 보았고, 이에 그들이 모두 한 목소리로 크게 부르짖어 [말했습니다.] 오 긍휼히 여기시고 그리스도의 속죄의 피를 적용하사 우리로 우리의 죄 사하심을 받게 하시옵고, 우리의 마음이 청결하게 되게 하시옵소서. 이는 우리가, 하늘과 땅과 만물을 창조하셨고, 사람의 자녀들 가운데 내려오실 하나님의 아들 예수 그리스도를 믿음이니이다.”(모사이야서 4:2; 강조 추가)

이 구절에서 다시 한번 우리는 깨끗한 손을 암시하는 죄 사함과 청결한 마음을 뜻하는 본성의 변화, 이 두 요소를 가진 축복을 발견합니다.

베냐민 왕은 그의 가르침을 끝맺으며, 영적 진보의 이 두 가지 기본적 측면의 중요성에 대해 되풀이해서 말했습니다.

“그리고 이제 내가 너희에게 말한 이러한 일을 위하여-즉 매일 너희의 죄 사함을 간직하여, 너희가 하나님 앞에서 죄 없이 행하도록 하기 위하여-나는 너희가 각 사람이 가진 바에 따라 너희 재물에서 가난한 자에게 나누어 주기를 바라노니”(모사이야서 4:26; 강조 추가)

우리의 진정한 소망은 깨끗한 손과 청결한 마음, 즉 매일매일의 죄 사함과 하나님 앞에 죄 없이 행하는 것, 이 두 가지를 얻는 것이어야 합니다. 청결하며 “흠 없고 점 없는 어린 양”(베드로전서 1:19)으로서 우리를 위해 자신의 소중한 피를 흘리신 그분 앞에 설 때, 깨끗한 손만으로는 충분치 않을 것입니다.

말씀에 말씀을 더하고

이 메시지를 듣거나 읽는 어떤 이들은 제가 설명하는 영적 진보가 자신들의 삶에서는 얻을 수 없는 것이라고 생각할지도 모릅니다. 우리는 이러한 진리가 다른 사람의 삶에는 적용되지만, 우리에게는 적용되지 않는다고 믿을 수도 있습니다.

우리는 이 생에서 완전한 상태에 이를 수는 없으나, 그리스도를 믿는 신앙을 가지고 협착하고 좁은 길을 따라 앞으로 전진할 수 있고, 또 그렇게 해야 합니다. 우리의 영원한 운명을 향해 지속적으로 발전해야 합니다. 영적 발전에 대한 주님의 방침은 “말씀에 말씀을 더하고, 교훈에 교훈을 더하여 주되, 여기에서 조금 저기에서 조금”(니파이후서 28:30) 더하는 것입니다. 작고, 꾸준하고, 점진적인 영적 진보가 주님께서 우리가 밟기를 바라시는 단계들입니다. 하나님 앞에 죄 없이 걷도록 준비하는 일은 이생의 주된 목적 중 하나이며 일생의 목표입니다. 그것은 가끔씩 열심히 하는 영적 활동으로 오는 결과가 아닙니다.

저는 구주께서 우리들이 지속적인 진보를 이루도록 북돋아 주시고 도와 주실 것을 압니다. 하나님 앞에 청결하고 흠 없던 고대 교회 회원들이 “많되, 심히 대단히 많았”(앨마서 13:12)던 몰몬경의 선례는 저에게 격려와 위안을 줍니다. 저는 이 고대 교회의 회원들이 여러분과 저처럼 평범한 남자와 여자였을 것이라고 생각합니다. 이들은 혐오감 없이는 죄를 바라볼 수 없었고 “정결하게 되어 하나님의 안식에 들어갔”(12절)습니다. 영적 진보의 이 원리들과 과정은 우리 각자에게 언제나 똑같이 적용됩니다.

모로나이의 마지막 제언

육에 속한 사람을 벗어 버리고 성도가 되며, 악을 피하고 극복하며, 선을 행하고 선하게 되며, 깨끗한 손과 청결한 마음을 얻는 요건은 몰몬경 전체에 걸쳐 되풀이되는 주제입니다. 사실 몰몬경 끝에 나오는 모로나이의 마지막 권유는 이 주제의 요약입니다.

“참으로 그리스도에게로 나아와, 그의 안에서 온전하게 되고, 모든 경건하지 아니한 것을 거부하라. 너희가 만일 모든 경건하지 아니한 것을 거부하고, 너희의 능력과 생각과 힘을 다하여 하나님을 사랑할 것 같으면, 그러면 그의 은혜가 너희에게 족하니, 그의 은혜로 너희가 그리스도 안에서 온전하게 될지라 …”

“그리고 또, 너희가 만일 하나님의 은혜로 그리스도 안에서 온전하고 그의 권능을 부인하지 아니하면, 그러면 너희가 그리스도의 피 흘리심을 통하여 하나님의 은혜로 그리스도 안에서 성결하게 되나니, 이 피 흘리심은 아버지의 성약 안에서 너희의 죄 사함을 위한 것으로서 너희를 거룩하며 흠 없게 되게 하는 것이니라.”(모로나이서 10:32~33)

여러분과 제가 진실한 마음으로 회개하고 진정으로 그리스도께 나아가기를 바랍니다. 저는 우리가 구주의 속죄를 통해 깨끗한 손과 청결한 마음을 추구하여 거룩하게 되고 흠 없이 될 수 있기를 간구합니다. 저는 예수 그리스도가 영원하신 하나님 아버지의 아들이시며 우리의 구주이심을 간증드립니다. 흠 없는 그분은 죄로부터 우리를 구속하시며 선을 행하고 더 나은 사람이 되도록 우리를 강화시키십니다. 거룩하신 예수 그리스도의 이름으로 간증드립니다. 아멘.  

 

 

I have fond childhood memories of my mother reading Book of Mormon stories to me. She had a way of making the scriptural episodes come alive in my youthful imagination, and I did not doubt that my mother had a witness of the truthfulness of that sacred record. I especially remember her description of the Savior’s visit to the American continent following His Resurrection and of His teachings to the people in the land of Bountiful. Through the simple consistency of her example and testimony, my mother kindled in me the first flames of faith in the Savior and in His latter-day Church. I came to know for myself that the Book of Mormon is another testament of Jesus Christ and contains the fulness of His everlasting gospel (see D&C 27:5).

Today I want to review with you one of my favorite Book of Mormon events, the Savior’s appearance in the New World, and discuss His instruction to the multitude about the sanctifying power of the Holy Ghost. I pray for the guidance of the Spirit for me and for you.

The Savior’s Ministry in the New World

During the Lord’s three-day ministry in the New World, He taught His doctrine, authorized His disciples to perform priesthood ordinances, healed the sick, prayed for the people, and lovingly blessed the children. As the Savior’s time with the people was drawing to a close, He succinctly summarized the fundamental principles of His gospel.

Said He, “Now this is the commandment: Repent, all ye ends of the earth, and come unto me and be baptized in my name, that ye may be sanctified by the reception of the Holy Ghost, that ye may stand spotless before me at the last day” (3 Nephi 27:20).

The basic principles outlined by the Master in this scripture are essential for us to understand and apply in our lives. First was repentance, “a turning of the heart and will to God, and a renunciation of sin” (Bible Dictionary, “Repentance,” 760). As we appropriately seek for and receive the spiritual gift of faith in the Redeemer, we then turn to and rely upon the merits, the mercy, and the grace of the Holy Messiah (see 2 Nephi 2:8). Repentance is the sweet fruit that comes from faith in the Savior and involves turning toward God and away from sin.

The risen Lord next explained the importance of coming unto Him. The multitude gathered together at the temple was invited literally to come forth unto the Savior “one by one” (3 Nephi 11:15) to feel the prints of the nails in the Master’s hands and feet and to thrust their hands into His side. Each individual who had this experience “did know of a surety and did bear record, that it was he” (v. 15), even Jesus Christ, who had come.

The Savior also taught the people to come unto Him through sacred covenants, and He reminded them that they were “the children of the covenant” (3 Nephi 20:26). He emphasized the eternal importance of the ordinances of baptism (see 3 Nephi 11:19–39) and of receiving the Holy Ghost (see 3 Nephi 11:35–36; 12:6; 18:36–38). In a similar manner, you and I are admonished to turn toward and learn from Christ and to come unto Him through the covenants and ordinances of His restored gospel. As we do so, we will eventually and ultimately come to know Him (see John 17:3), “in his own time, and in his own way, and according to his own will” (D&C 88:68), as did the people in the land of Bountiful.

Repenting and coming unto Christ through the covenants and ordinances of salvation are prerequisite to and a preparation for being sanctified by the reception of the Holy Ghost and standing spotless before God at the last day. I now want to focus our attention upon the sanctifying influence the Holy Ghost can be in our lives.

Our Spiritual Journey

The gate of baptism leads to the strait and narrow path and to the destination of putting off the natural man and becoming a saint through the Atonement of Christ the Lord (see Mosiah 3:19). The purpose of our mortal journey is not merely to see the sights on earth or to expend our allotment of time on self-centered pursuits; rather, we are to “walk in newness of life” (Romans 6:4), to become sanctified by yielding our hearts unto God (see Helaman 3:35), and to obtain “the mind of Christ” (1 Corinthians 2:16).

We are commanded and instructed to so live that our fallen nature is changed through the sanctifying power of the Holy Ghost. President Marion G. Romney taught that the baptism of fire by the Holy Ghost “converts [us] from carnality to spirituality. It cleanses, heals, and purifies the soul. … Faith in the Lord Jesus Christ, repentance, and water baptism are all preliminary and prerequisite to it, but [the baptism of fire] is the consummation. To receive [this baptism of fire] is to have one’s garments washed in the atoning blood of Jesus Christ” (Learning for the Eternities, comp. George J. Romney [1977], 133; see also 3 Nephi 27:19–20).

Hence, as we are born again and strive to always have His Spirit to be with us, the Holy Ghost sanctifies and refines our souls as if by fire (see 2 Nephi 31:13–14, 17). Ultimately, we are to stand spotless before God.

The gospel of Jesus Christ encompasses much more than avoiding, overcoming, and being cleansed from sin and the bad influences in our lives; it also essentially entails doing good, being good, and becoming better. Repenting of our sins and seeking forgiveness are spiritually necessary, and we must always do so. But remission of sin is not the only or even the ultimate purpose of the gospel. To have our hearts changed by the Holy Spirit such that “we have no more disposition to do evil, but to do good continually” (Mosiah 5:2), as did King Benjamin’s people, is the covenant responsibility we have accepted. This mighty change is not simply the result of working harder or developing greater individual discipline. Rather, it is the consequence of a fundamental change in our desires, our motives, and our natures made possible through the Atonement of Christ the Lord. Our spiritual purpose is to overcome both sin and the desire to sin, both the taint and the tyranny of sin.

Prophets throughout the ages have emphasized the dual requirements of (1) avoiding and overcoming bad and (2) doing good and becoming better. Consider the penetrating questions posed by the Psalmist:

“Who shall ascend into the hill of the Lord? or who shall stand in his holy place?

“He that hath clean hands, and a pure heart; who hath not lifted up his soul unto vanity, nor sworn deceitfully” (Psalm 24:3–4).

Brothers and sisters, it is possible for us to have clean hands but not have a pure heart. Please notice that both clean hands and a pure heart are required to ascend into the hill of the Lord and to stand in His holy place.

Let me suggest that hands are made clean through the process of putting off the natural man and by overcoming sin and the evil influences in our lives through the Savior’s Atonement. Hearts are purified as we receive His strengthening power to do good and become better. All of our worthy desires and good works, as necessary as they are, can never produce clean hands and a pure heart. It is the Atonement of Jesus Christ that provides both a cleansing and redeeming power that helps us to overcome sin and a sanctifying and strengthening power that helps us to become better than we ever could by relying only upon our own strength. The infinite Atonement is for both the sinner and for the saint in each of us.

In the Book of Mormon, we find the masterful teachings of King Benjamin concerning the mission and Atonement of Jesus Christ. The simple doctrine he taught caused the congregation to fall to the earth, for the fear of the Lord had come upon them. “And they had viewed themselves in their own carnal state, even less than the dust of the earth. And they all cried aloud with one voice, saying: O have mercy, and apply the atoning blood of Christ that we may receive forgiveness of our sins, and our hearts may be purified; for we believe in Jesus Christ, the Son of God, who created heaven and earth, and all things; who shall come down among the children of men” (Mosiah 4:2; emphasis added).

Again in this verse we find the twofold blessing of both forgiveness of sin, suggesting clean hands, and the transformation of our nature, signifying pure hearts.

As King Benjamin concluded his instruction, he reiterated the importance of these two basic aspects of spiritual development.

“And now, for the sake of these things which I have spoken unto you—that is, for the sake of retaining a remission of your sins from day to day, that ye may walk guiltless before God—I would that ye should impart of your substance to the poor” (Mosiah 4:26; emphasis added).

Our sincere desire should be to have both clean hands and a pure heart—both a remission of sins from day to day and to walk guiltless before God. Clean hands alone will not be enough when we stand before Him who is pure and who, as “a lamb without blemish and without spot” (1 Peter 1:19), freely spilled His precious blood for us.

Line upon Line

Some who hear or read this message may think the spiritual progress I am describing is not attainable in their lives. We may believe these truths apply to others but not to us.

We will not attain a state of perfection in this life, but we can and should press forward with faith in Christ along the strait and narrow path and make steady progress toward our eternal destiny. The Lord’s pattern for spiritual development is “line upon line, precept upon precept, here a little and there a little” (2 Nephi 28:30). Small, steady, incremental spiritual improvements are the steps the Lord would have us take. Preparing to walk guiltless before God is one of the primary purposes of mortality and the pursuit of a lifetime; it does not result from sporadic spurts of intense spiritual activity.

I witness that the Savior will strengthen and assist us to make sustained, paced progress. The example in the Book of Mormon of “many, exceedingly great many” (Alma 13:12) in the ancient Church who were pure and spotless before God is a source of encouragement and comfort to me. I suspect those members of the ancient Church were ordinary men and women just like you and me. These individuals could not look upon sin save it were with abhorrence, and they “were made pure and entered into the rest of the Lord their God” (v. 12). And these principles and this process of spiritual progress apply to each of us equally and always.

Moroni’s Concluding Invitation

The requirement to put off the natural man and become a saint, to avoid and overcome bad and to do and become good, to have clean hands and a pure heart, is a recurring theme throughout the Book of Mormon. In fact, Moroni’s concluding invitation at the end of the book is a summary of this theme.

“Yea, come unto Christ, and be perfected in him, and deny yourselves of all ungodliness; and if ye shall deny yourselves of all ungodliness, and love God with all your might, mind and strength, then is his grace sufficient for you, that by his grace ye may be perfect in Christ. …

“And again, if ye by the grace of God are perfect in Christ, and deny not his power, then are ye sanctified in Christ by the grace of God, through the shedding of the blood of Christ, which is in the covenant of the Father unto the remission of your sins, that ye become holy, without spot” (Moroni 10:32–33; emphasis added).

May you and I repent with sincerity of heart and truly come unto Christ. I pray that we will seek through the Savior’s Atonement to have both clean hands and a pure heart, that we may become holy, without spot. I witness that Jesus Christ is the Son of the Eternal Father and our Savior. He who is without spot redeems us from sin and strengthens us to do good and to become better. I so testify in the sacred name of Jesus Christ, amen.