산에서 뜨인 돌
The Stone Cut Out of the Mountain

고든 비 힝클리 회장

주님께서는 그분의 복음이 마치 손대지 아니하고 산에서 뜨인 돌이 굴러 나아가 드디어는 온 땅을 가득 채우듯 하리라는 약속을 이루고 계십니다.

President Gordon B. Hinckley

Gordon B. Hinckley, “The Stone Cut Out of the Mountain,” Liahona, Nov 2007, 83–86

The Lord is fulfilling His promise that His gospel shall be as the stone cut out of the mountain without hands.

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사랑하는 형제자매 여러분, 우리 생활 속에 흥미로운 현상이 하나 있습니다. 솔로가수는 같은 노래를 반복해서 부릅니다. 오케스트라는 같은 음악을 반복해서 연주합니다. 그러나 연사는 매번 새로운 말씀을 할 것으로 기대합니다. 저는 오늘 아침 이 통념을 깨고 제가 다른 모임에서 말씀했던 것을 일부 되풀이 하고자 합니다.

교회는 지상 곳곳에 흩어져 있는 하나의 큰 가족이 되었습니다. 현재 176개의 국가와 자치령에 1,300만 명 이상의 회원이 있습니다. 놀랍고도 기이한 일이 벌어지고 있는 것입니다. 다니엘이 시현에서 보았듯이 주님께서는 그분의 복음이 마치 손대지 아니하고 산에서 뜨인 돌이 굴러 나아가 드디어는 온 땅을 가득 채우듯 하리라는 약속을 성취하고 계십니다.(다니엘 2:31~45; 교리와 성약 65:2 참조) 이 위대한 기적이 바로 우리 눈앞에서 일어나고 있습니다.

184년 전인 1823년으로 돌아가 보겠습니다. 때는 9월이었습니다. 정확히 말하자면 9월 21일과 22일 밤이었습니다.

소년 조셉 스미스는 잠자리에 들기 전에 기도를 했습니다. 그는 주님께 자신의 경솔함에 대해 용서를 구했습니다. 그러자 기적적인 일이 일어났습니다. 조셉은 다음과 같이 말했습니다.

“내가 이같이 하나님을 부르며 간구하고 있을 때, 나는 한 줄기 빛이 내 방에 깃들기 시작하는 것을 발견했다. 그 빛이 점점 퍼져 마침내 내방은 한낮보다도 더 밝아지더니 홀연히 누가 내 침대 곁에 나타나는 것이었다. …”

“그는 나의 이름을 부르면서 자기가 하나님이 계신 곳으로부터 내게 보내진 천사 모로나이임을 밝히고 하나님께서 내게 시키실 일이 있다는 것을 전하였으며, 나의 이름이 모든 나라와 족속과 방언 가운데 좋게도 전하여지고 나쁘게도 전하여지며 모든 백성의 입에 좋게도 오르내리며 나쁘게도 오르내리리라고 말하였다.”(조셉 스미스-역사 1:30, 33)

소년이었던 그는 틀림없이 자신이 들은 말에 놀랐을 것입니다. 그를 아는 사람들의 눈에 그는 가난하고 배우지 못한 시골 소년에 지나지 않았습니다. 그는 가난했습니다. 이웃들도 같은 처지였습니다. 부모님은 생활고와 싸우는 농부였습니다. 그들이 살던 지역은 대부분의 사람들이 잘 모르는 시골이었습니다. 그들은 그저 고된 노동으로 근근이 살아가는 지극히 평범한 사람들이었습니다.

그런데도 하나님의 천사가 조셉의 “이름이 모든 나라와 족속과 방언 가운데 좋게도 전하여지고 나쁘게도 전하여”질 것이라 말했습니다. 이것은 전 세계를 일컫는 말인데, 어떻게 그것이 가능하겠습니까?

177년 전 교회가 조직되었을 때를 돌이켜보면서, 지금 우리는 이미 일어난 일에 놀라게 됩니다. 1830년 교회가 조직되었을 당시에는 여섯 명의 회원밖에 없었습니다. 이는 아주 작은 숫자였고 이들 모두가 잘 알려지지 않은 마을에 살았습니다. 오늘날 우리는 모든 주요 도시에 회원이 있으며 북미에서 네 다섯 번째로 큰 교회가 되었습니다. 오늘날 시온의 스테이크들은 미국의 모든 주, 캐나다의 모든 주, 멕시코의 모든 주, 중미 각국, 그리고 남미 전역에서 번성하고 있습니다.

회원들은 영국과 유럽 전역에도 있습니다. 이곳은 다년간 수천 명이 교회에 들어온 지역입니다. 이 사업은 발트해 연안 제국과 불가리아, 알바니아, 그리고 그 지역의 다른 곳까지 뻗쳐있습니다. 러시아의 광대한 지역에도 뻗어 있습니다. 몽고와 그 아래의 아시아 국가들과, 태평양 제도, 호주와 뉴질랜드, 인도와 인도네시아까지 뻗어 있습니다. 이 사업은 아프리카의 많은 국가에서 번창하고 있습니다.

연차 대회는 위성과 다른 수단을 통해 92개의 언어로 전달됩니다.

이것은 시작에 불과합니다. 이 사업은 전 세계에서 계속 성장하고 발전하며 전진할 것입니다. 모로나이가 조셉에게 했던 약속이 성취되기 위해서는 반드시 그렇게 되어야 합니다.

이 사업은 비길 데 없이 훌륭합니다. 이것은 제가 알고 있는 다른 모든 종교들과는 근본적으로 다릅니다.

예수께서 지상에 계셨을 때 이렇게 말씀하셨습니다. “영생은 곧 유일하신 참 하나님과 그가 보내신 자 예수 그리스도를 아는 것이니이다”(요한복음 17:3)

조셉은 14세의 나이에 그 영광스러운 첫번째 시현을 통해서 다른 곳에 기록된 인간의 경험들과는 다른 경험을 했습니다. 그 이전까지 영원하신 하나님 아버지와 그의 사랑하는 아들인 부활하신 주께서 함께 지상에 나타나셨다는 기록은 그 어디에도 없었습니다.

예수께서 요단강에서 요한에게 침례를 받으실 때, 하나님의 음성이 들렸으나 하나님의 모습은 보이지 않았습니다. 변형의 산에서 다시 하나님의 음성이 들렸으나, 그분의 모습에 대한 기록은 없습니다. 스데반은 하나님 아버지의 우편에 계신 구주를 보았으나 그 두 분은 스데반에게 말씀하시거나 지시하지 않으셨습니다.

예수께서는 부활하신 후, 서반구의 니파이인들에게 나타나셨습니다. 부활하신 그리스도를 소개하는 전능하신 하나님의 음성이 세 번 들렸으나 아버지의 모습은 없었습니다.

1820년 조셉이 숲 속에서 기도했을 때 아버지와 아들 두 분 모두가 그 앞에 나타나셨다는 것은 실로 놀라운 일입니다. 이들 중 한 분이 조셉의 이름을 부르시면서 다른 한 분을 가리키며 이렇게 말씀하셨습니다. “이는 내 사랑하는 아들이니, 그의 말을 들으라!”(조셉 스미스-역사 1:17)

이러한 일은 한번도 일어난 적이 없었습니다. 아버지와 아들 두 분이 함께 나타나는 것이 왜 그렇게 중요했는지 궁금하게 여기는 사람도 있습니다. 저는 그분들이 때가 찬 경륜의 시대, 즉 이전의 모든 경륜의 시대의 요소가 한 곳에 모이게 될 복음의 마지막 경륜의 시대의 서막을 여셨기 때문에 중요한 것이었다고 생각합니다. 이것은 지상의 인간들을 대하시는 하나님의 긴 역사의 마지막 장이 될 것이었습니다.

구주께서 세우신 교회는 그분이 돌아가신 이후 점차 배도에 빠져들었습니다. 이사야의 다음과 같은 말씀이 성취되었습니다. “땅이 또한 그 주민 아래서 더럽게 되었으니 이는 그들이 율법을 범하며 율례를 어기며 영원한 언약을 깨뜨렸음이라”(이사야 24:5)

하나님의 참된 속성을 아는 것이 중요함을 깨달은 인간들은 그분을 정의할 방법을 찾고자 노력했습니다. 학식 있는 성직자들은 서로 논쟁했습니다. 4세기에 콘스탄티누스 대제가 기독교인이 되었을 때, 그는 이 학식 있는 사람들을 소집하여 중대한 회의를 열고 그들이 신의 참 속성에 관하여 이해할 수 있는 결론을 도출하기를 바랐습니다.

그들이 도달한 결론은 다양한 관점의 절충안이었습니다. 그 결과로 나온 것이 서기 325년의 니케아 신조입니다. 그때 이후로 니케아 신조와 그 후의 신조들은 대부분의 기독교 종파들에게 신의 속성에 관한 공식적인 교리가 되었습니다.

저는 그 신조들을 여러 번 읽어보았으나 이해할 수가 없습니다. 다른 사람들도 이해할 수 없을 것이라고 생각합니다. 주님도 많은 사람들이 그것들을 이해하지 못하리라는 것을 아셨다고 확신합니다. 그래서 1820년, 비견될 수 없는 그 시현 가운데 아버지와 아들이 소년 조셉에게 나타나셨습니다. 그분들은 그에게 들을 수 있는 말로 말씀하셨으며, 그도 그분들에게 말했습니다. 그분들은 볼 수 있었고, 말할 수 있었으며, 들을 수 있었습니다. 그분들께서는 개별적인 인격체이셨습니다. 그분들은 실체였으며 가상의 존재가 아니었습니다. 그분들에게는 육신이 있었습니다. 이 경험에서 우리는 신의 속성에 대한 유일하고 참된 지식을 갖게 된 것입니다.

1842년 조셉이 신앙개조를 썼을 때, 그는 제 1조로 “우리는 영원하신 아버지 하나님과 그의 아들 예수 그리스도와 성신을 믿는다.”(신앙개조 1:1)고 쓴 것은 놀라운 일이 아닙니다.

여러분 모두가 잘 알고 있듯이, 바울이 예언적으로 설명한 “구름같이 둘러싼 허다한 [참된] 증인들”이 이후 수년 동안 이어졌습니다.(히브리서 12:1 참조)

그 첫 번째 증인으로 모로나이가 판을 가지고 왔으며 그것은 몰몬경으로 번역되었습니다. 이 얼마나 유례없는 놀라운 일입니까.

금판에 관한 조셉의 이야기는 환상적입니다. 그것은 믿기 어렵고 이의를 제기하기 쉬운 일이었습니다. 그가 자신의 능력으로 그것을 읽을 수 있었겠습니까? 그것은 이제 모든 사람들이 보고 만지고 읽을 수 있도록 여기 있습니다. 조셉이 말한 것 외에는 이것의 기원을 설명하려는 모든 시도가 실패했습니다. 그는 학교 교육을 받지 못한 사람이었습니다. 그러나 그는 아주 짧은 시간에 번역을 하였으며 그것은 500페이지가 넘는 출판물이 되었습니다.

바울은 “두 세 증인의 입으로 말마다 확정하리라”고 선언했습니다.(고린도후서 13:1)

성경은 수세기 동안 홀로 서 있었습니다. 그것은 훌륭하고 보배로운 책입니다. 이제, 그리스도의 신성을 선언하는 두 번째 증인이 있습니다. 저는 몰몬경이, 기도하는 마음으로 그것을 읽고 기도를 통해 그것에 관해 묻는 사람들은 성신의 권능으로 그것이 참됨을 알게 되리라는 약속이 들어있는 유일한 책임을 알고 있습니다.(모로나이 10:4 참조)

뉴욕 주 팔마이라의 시골 인쇄소에서 초판이 나온 이래, 몰몬경은 1억 3천 3백만 부 이상이 출판되었으며, 105개의 언어로 번역되었습니다. 얼마 전에는 북미에서 가장 영향력 있는 책 20권 가운데 하나로 선정되기도 했습니다.

최근에 초판 한 권이 10만 5천 달러에 팔렸습니다. 그러나 가장 저렴한 보급판도 그 안에 쓰여진 말과 메시지를 사랑하는 독자들에게는 그만한 가치가 있습니다.

여러 해 동안 비평가들은 몰몬경을 설명하려 애썼습니다. 그들은 몰몬경에 반대하는 말을 하고 조롱했습니다. 그러나 몰몬경은 그들 모두보다 오래 보존 되었으며, 오늘날 몰몬경의 영향력은 역사상 그 어느 때보다 더 커졌습니다.

이러한 일련의 사건들 가운데서 그 다음으로 신권이 회복되었는데, 이 신권은 구주께서 지상에 계셨을 때 그것을 소유했던, 부활한 사람들에 의해 주어졌습니다. 이 일은 조셉이 겨우 스물세 살이었던 1829년에 일어났습니다.

신권의 회복이 있은 후, 1830년 4월 6일에 교회가 조직되었으며, 이때 조셉은 아직 스물다섯 살밖에 되지 않은 청년이었습니다. 이 조직 또한 전통적인 기독교 종파의 조직과는 사뭇 다릅니다. 이 교회는 대개 평신도에 의해 운영됩니다. 자원 봉사가 이 교회의 특징입니다. 교회가 성장하고 해외로 퍼져나가면서, 수천 명의 충실하고 능력 있는 사람들이 교회의 노력을 이끌어 왔습니다.

오늘 저는, 비록 나이 어리고 잘 알려지지 않았으나 하나님께서 몸소 성임하신 선지자에게 알려주신 기이한 일들에 놀랍니다. 이 계시의 말씀은 학식이 뛰어난 사람의 능력을 훨씬 뛰어넘는 것입니다.

우리의 훌륭한 교리를 받아들이지 않으려는 학자들은 이 사업이 세상 사람들의 마음에 감동을 주며 크게 발전하는 것을 의아하게 생각합니다. 우리는 그 모든 것을 선견자요 계시자며 주 예수 그리스도의 사도인 선지자 조셉 스미스에게 빚지고 있습니다. 그는 구주께서 팔레스타인의 길을 걸으시면서 가르치셨던 것을 지상에 회복하기 위해, 전능하신 하나님의 손의 도구로 이 세대에 오도록 예임되었습니다.

오늘 저는 여러분께 선지자 조셉의 부름과 그의 업적과 영원한 진리에 대한 순교자로서 자신의 피로 자신의 간증을 인봉한 것에 대해 거듭 간증드립니다. 여러분 각자도 같은 간증을 할 수 있습니다. 여러분과 저는 첫번째 시현과 그 뒤를 이어 일어난 사건들의 진실성을 받아들이느냐는 준엄한 질문에 답해야 합니다. 이 교회의 정당성은 첫번째 시현의 진실성에 달려있습니다. 그것이 참되다면, 우리가 종사하고 있는 이 사업은 지상에서 가장 중요한 일이 될 것입니다. 저는 그것이 참되다는 것을 간증드립니다.

저는 여러분께 제가 말한 것들이 참됨을 간증드리며, 하늘의 축복이 사랑하는 형제자매 여러분께 임하기를 간구합니다. 주님께서 약속하신 것처럼 하늘 문이 열려 축복이 여러분에게 쏟아지기를 기원합니다. 주님께서 이 약속을 하셨다는 것과 그분은 이 약속을 성취하실 힘과 능력을 갖고 계시다는 것을 절대 잊지 마십시오. 저의 축복과 사랑을 남기면서, 이 모든 것을 우리의 구속주이신 주 예수 그리스도의 성스러운 이름으로 말씀드립니다. 아멘.

 

 

Now, my brothers and sisters, we live with an interesting phenomenon. A soloist sings the same song again and again. An orchestra repeats the same music. But a speaker is expected to come up with something new every time he speaks. I am going to break that tradition this morning and repeat in a measure what I have said on another occasion.

The Church has become one large family scattered across the earth. There are now more than 13 million of us in 176 nations and territories. A marvelous and wonderful thing is coming to pass. The Lord is fulfilling His promise that His gospel shall be as the stone cut out of the mountain without hands which would roll forth and fill the whole earth, as Daniel saw in vision (see Daniel 2:31–45; D&C 65:2). A great miracle is taking place right before our eyes.

I take you back 184 years to the year 1823. The month was September—the night of September 21–22, to be exact.

The boy Joseph Smith had prayed that night before going to sleep. He asked the Lord for forgiveness of his light-mindedness. A miraculous thing then happened. He says:

“While I was thus in the act of calling upon God, I discovered a light appearing in my room, which continued to increase until the room was lighter than at noonday, when immediately a personage appeared at my bedside. …

“He called me by name, and said unto me that he was a messenger sent from the presence of God … and that his name was Moroni; that God had a work for me to do; and that my name should be had for good and evil among all nations, kindreds, and tongues, or that it should be both good and evil spoken of among all people” (Joseph Smith—History 1:30, 33).

The boy must have been stunned by what he heard. In the eyes of those who knew him, he was simply a poor, unlearned farm boy. He had no wealth. His neighbors were in the same condition. His parents were struggling farmers. The area where they lived was rural and largely unknown. They were simply ordinary people trying to survive through hard work.

And yet an angel of God said that Joseph’s “name should be had for good and evil among all nations, kindreds, and tongues.” How could it be? That description fits the entire world.

Now, as we look back 177 years to the organization of the Church, we marvel at what has already happened. When the Church was organized in 1830 there were but six members, only a handful of believers, all residing in a largely unknown village. Today, we have become the fourth or fifth largest church in North America, with congregations in every city of any consequence. Stakes of Zion today flourish in every state of the United States, in every province of Canada, in every state of Mexico, in every nation of Central America and throughout South America.

Congregations are found throughout the British Isles and Europe, where thousands have joined the Church through the years. This work has reached out to the Baltic nations and on down through Bulgaria and Albania and other areas of that part of the world. It reaches across the vast area of Russia. It reaches up into Mongolia and all down through the nations of Asia into the islands of the Pacific, Australia, and New Zealand, and into India and Indonesia. It is flourishing in many of the nations of Africa.

Our general conferences are carried by satellite and other means in 92 different languages.

And this is only the beginning. This work will continue to grow and prosper and move across the earth. It must do so if Moroni’s promise to Joseph is to be fulfilled.

This work is unique and wonderful. It is fundamentally different from every other body of religious doctrine of which I know.

When Jesus walked the earth, He said, “This is life eternal, that they might know thee the only true God, and Jesus Christ, whom thou hast sent” (John 17:3).

Joseph, when he was 14 years of age, had an experience in that glorious First Vision that was different from any other recorded experience of any man. At no other time of which we have any record have God our Eternal Father and His Beloved Son, the risen Lord, appeared on earth together.

At the time of the baptism of Jesus by John in the river Jordan, the voice of God was heard, but He was not seen. At the Mount of Transfiguration, again the voice of God was heard, but there is no record of His appearance. Stephen saw the Lord on the right hand of the Father, but They did not address or instruct him.

Following His Resurrection, Jesus appeared to the Nephites in the Western Hemisphere. The voice of the Almighty was heard three times, introducing the risen Christ, but there was no appearance of the Father.

How truly remarkable was that vision in the year 1820 when Joseph prayed in the woods and there appeared before him both the Father and the Son. One of these spoke to him, calling him by name and, pointing to the other, said, “This is My Beloved Son. Hear Him!” (Joseph Smith—History 1:17).

Nothing like it had ever happened before. One is led to wonder why it was so important that both the Father and the Son appear. I think it was because They were ushering in the dispensation of the fulness of times, the last and final dispensation of the gospel, when there would be gathered together in one the elements of all previous dispensations. This was to be the final chapter in the long chronicle of God’s dealing with men and women upon the earth.

Following the Savior’s death, the Church He had established drifted into apostasy. Fulfilled were the words of Isaiah, who said, “The earth also is defiled under the inhabitants thereof; because they have transgressed the laws, changed the ordinance, broken the everlasting covenant” (Isaiah 24:5).

Realizing the importance of knowing the true nature of God, men had struggled to find a way to define Him. Learned clerics argued with one another. When Constantine became a Christian in the fourth century, he called together a great convocation of learned men with the hope that they could reach a conclusion of understanding concerning the true nature of Deity. All they reached was a compromise of various points of view. The result was the Nicene Creed of a.d. 325. This and subsequent creeds have become the declaration of doctrine concerning the nature of Deity for most of Christianity ever since.

I have read them all a number of times. I cannot understand them. I think others cannot understand them. I am sure that the Lord also knew that many would not understand them. And so in 1820, in that incomparable vision, the Father and the Son appeared to the boy Joseph. They spoke to him with words that were audible, and he spoke to Them. They could see. They could speak. They could hear. They were personal. They were of substance. They were not imaginary beings. They were beings tabernacled in flesh. And out of that experience has come our unique and true understanding of the nature of Deity.

No wonder that when Joseph in 1842 wrote the Articles of Faith he stated as number one, “We believe in God, the Eternal Father, and in His Son, Jesus Christ, and in the Holy Ghost” (Articles of Faith 1:1).

As all of you well know, there followed through the years a veritable “cloud of witnesses,” as Paul described prophetically (see Hebrews 12:1).

First came Moroni with the plates from which was translated the Book of Mormon. What a singular and remarkable thing this was. Joseph’s story of the gold plates was fantastic. It was hard to believe and easy to challenge. Could he have written it of his own capacity? It is here, my brothers and sisters, for everyone to see, to handle, to read. Every attempt to explain its origin, other than that which he gave, has fallen of its own weight. He was largely unschooled; and yet, in a very brief time, he brought forth the translation which in published form comes to more than 500 pages.

Paul declares that “in the mouth of two or three witnesses shall every word be established” (2 Corinthians 13:1).

The Bible had stood for centuries. It is a precious and wonderful book. Now there was a second witness declaring the divinity of Christ. The Book of Mormon is the only book ever published, of which I know, that carries in it a promise that one who reads it prayerfully and asks concerning it in prayer will have revealed to him by the power of the Holy Ghost a knowledge that it is true (see Moroni 10:4).

Since its first publication in a rural print shop in Palmyra, New York, there have been more than 133 million copies produced. It has been translated into 105 languages. Not long ago it was named one of the 20 most influential books ever published in North America.

Recently a first edition sold for $105,000. But the cheapest paperback edition is as valuable to the reader who loves its language and message.

Through all of these years critics have tried to explain it. They have spoken against it. They have ridiculed it. But it has outlived them all, and its influence today is greater than at any time in its history.

In this series of events came next the restoration of the priesthood, bestowed by resurrected beings who held it when the Savior walked the earth. This occurred in 1829, when Joseph was only 23.

Following receipt of the priesthood, the Church was organized on the 6th of April, 1830, when Joseph was a young man not yet 25. Again, the organization is unique and different from that of traditional Christianity. It is largely operated by a lay ministry. Voluntary service is its genius. As it has grown and spread abroad, thousands upon thousands of faithful and able men have directed its efforts.

Today I stand in wonder at the marvelous things which God revealed to His appointed prophet while he was yet young and largely unknown. The very language of these revelations is beyond the capacity of even a man of great learning.

Scholars not of our faith, who will not accept our singular doctrines, are puzzled by the great unrolling of this work, which is touching the hearts of people across the earth. We owe it all to Joseph the Prophet, the seer and the revelator, the Apostle of the Lord Jesus Christ, who was foreordained to come forth in this generation as an instrument in the hands of the Almighty in restoring to the earth that which the Savior taught when He walked the roads of Palestine.

To you, this day, I affirm my witness of the calling of the Prophet Joseph, of his works, of the sealing of his testimony with his blood as a martyr to the eternal truth. Each of you can bear witness of the same thing. You and I are faced with the stark question of accepting the truth of the First Vision and that which followed it. On the question of its reality lies the very validity of this Church. If it is the truth, and I testify that it is, then the work in which we are engaged is the most important work on the earth.

I leave with you my testimony of the truth of these things, and I invoke the blessings of heaven upon you. May the windows of heaven be opened and blessings showered upon you as the Lord has promised. Never forget that this was His promise and that He has the power and the capacity to see that it is fulfilled. I so pray as I leave my blessing and love with you in the sacred name of our Redeemer, even the Lord Jesus Christ, amen.