경전상의 증거
Scriptural Witnesses

러셀 엠 넬슨 장로 십이사도 정원회

회복의 경전은 성경과 경쟁하지 않습니다. 도리어 성경을 보완합니다.

Elder Russell M. Nelson
Of the Quorum of the Twelve Apostles

Russell M. Nelson, “Scriptural Witnesses,” Liahona, Nov 2007, 43–45

Scriptures of the Restoration do not compete with the Bible; they complement the Bible.

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우리는 헨리 비 아이어링 회장님, 쿠엔틴 엘 쿡 장로님, 그리고 월터 에프 곤잘레스 장로님께 사랑과 존경을 표하고 그분들의 새로운 부름에 주님의 축복이 함께하길 기원합니다.

사랑하는 형제자매 여러분, 우리는 가슴에서 우러나오는 감사의 마음을 여러분 한 분 한 분께 전합니다. 세계 곳곳에서 여러분이 보여주는 봉사와 온정의 모범이 크나큰 관심을 불러일으키고 있습니다. 동시에 많은 사람들이 이 교회의 역사와 교리에 관해 궁금해 하고 질문하고 있습니다. 그런 질문을 하는 사람들 중에는 몰몬경을 비방하기로 작정한 사람들도 있습니다.1

몰몬경이나 다른 거룩한 경전을 무시하는 일은 제게 큰 근심이 됩니다. 그런 근심에 관해 말씀드리면서, 저는 말씀의 제목을 “경전상의 증거”로 정해보았습니다.

정의

‘경전상’이라는 용어를 성경과 회복에 대한 경전에 관한 것으로 정의하겠습니다.2 교회 회원들은 “정확하게 번역되어 있는 한, 성경이 하나님의 말씀임을 믿으며, 또한 몰몬경도 하나님의 말씀임을 믿[습니다.]”3 회복의 경전에는 교리와 성약과 값진 진주도 포함됩니다.

사전에는 증거라는 명사가 “사실 또는 사건의 증명, 즉 증언”이라고 정의되어 있습니다.4 증거라는 용어는 하나님의 말씀에 적용될 때 특별한 의미를 가집니다. 성경에는 “두세 증인의 입으로 말마다 확정하리라”는 중요한 선언이 나옵니다.5 이 말은 신성한 교리가 하나 이상의 경전상의 증거로써 확인된다는 것을 하나님의 자녀들에게 확언해줍니다.

경전은 예수 그리스도에 관해 증거함

성경과 몰몬경, 이 두 경전은 예수 그리스도에 대한 증거이며 그분이 하나님의 아들이요, 모범을 보이는 삶을 사셨으며, 온 인류를 위해 속죄하셨고, 십자가에서 돌아가시고 부활하신 주님으로 다시 일어나셨다고 가르쳐줍니다. 두 경전은 그분이 세상의 구주라고 가르쳐줍니다.

경전상의 증거들은 서로의 권위를 확증해줍니다. 이 개념은 한 선지자가 오래 전에 몰몬경이 “너희로 [성경]을 믿게 하려는 목적으로 기록된 것인 바, 만일 너희가 [성경]을 믿으면 너희는 [몰몬경]도 믿을 것이요”라고 기록했을 때 이미 설명되었습니다.6 각 경전은 서로를 가리킵니다. 각 경전은 하나님께서 살아 계셔서 선지자들에게 주시는 계시를 통해 그분의 자녀들에게 말씀하신다는 것을 증거합니다.7

몰몬경에 대한 사랑은 성경에 대한 사랑으로 확대되고, 반대의 경우도 마찬가지입니다. 회복의 경전은 성경과 경쟁하지 않습니다. 도리어 성경을 보완합니다. 우리는 우리가 성경을 볼 수 있도록 하기 위해 목숨을 바친 순교자들에게 빚을 지고 있습니다. 성경은 복음과 행복의 계획에 관한 영원한 본질을 확립해줍니다. 몰몬경은 십일조8, 성전9, 안식일10, 신권11과 같은 성경상의 교리들을 회복하고 또 강조합니다.

한 천사는 몰몬경12이 성경의 진리를 입증해 줄 것이라고 선포했습니다.13 그는 또한 우리 시대에 접하게 되는 성경 기록들은 선지자와 사도들이 처음에 그것을 기록했을 때만큼 완전하지 않다고 밝혀주었습니다.14 그 천사는 몰몬경이 성경에서 삭제된 명백하고 귀중한 것들을 회복해 줄 것이라고 선언했습니다.15

몰몬경에 있는 한 예언은 경전이 추가적으로 주어질 수 있다는 개념에 반대하는 사람들이 있을 것이라고 경고했습니다. “더 이상의 성경이 필요하지 않다”고 생각하는 분들은 하나님께서 주신 이 권고를 생각해보십시오.16 “너희는 민족이 하나 이상 있음을 알지 못하느냐? 너희는 주 너희 하나님인 내가 만인을 창조하였음과 … 내가 위로 하늘에서와 아래로 땅에서 다스리며, 나의 말을 사람의 자녀들에게, 참으로 땅의 모든 민족들 위에 가져다준다는 것을 알지 못하느냐?”

“ … 너희는 두 민족의 증거가, 너희에게 내가 하나님이요 내가 한 민족을 다른 민족과 같이 기억한다는 증거가 됨을 알지 못하느냐? 그러한즉 내가 한 민족에게 다른 민족에게와 같은 동일한 말을 하나니 … 두 민족의 증거 또한 함께 하리라.”17

예수 그리스도에 관한 경전상의 이야기는 동반구와 서반구 양쪽에서 일어난 것들입니다.18 동반구에 있던 마리아와 요셉이 베들레헴에서 거룩한 아기의 탄생을 준비하고 있는 동안,19 서반구에 있던 니파이는 전세의 메시야에게서 가르침을 받았습니다. 주님께서 니파이에게 이렇게 말씀하셨습니다. “기뻐하라, … 내일은 내가 세상에 와서 내가 나의 거룩한 선지자들의 입으로 말하게 한 모든 것을 이룰 것임을 세상에 보일 것임이니라.”20

두 번째 증거인 몰몬경을 의심하는 사람들에게 주님은 이렇게 경고하셨습니다. “너희가 받은 것을 가벼이 다루었음으로 말미암아 어두워졌나니 … [너희가] 회개하고 … 몰몬경과 내가 … 준 이전의 계명들[성경]을 기억하여 … 내가 기록한 것에 따라 행하기까지 [너희]들은 … 정죄 아래 머물러 있으리니”21

주님께서는 다른 회복의 경전들을 주셨고22, 그 말씀들 또한 성취될 것이라고 선언하셨습니다.23 이런 경전상의 증거들을 통해 거짓 교리는 무너질 것입니다.24 이러한 경전상의 증거를 통해 성경에 있는 교리들이 재확인되고 분명해질 것입니다.

회복의 경전은 성경을 분명히 설명해줌

회복의 경전은 어떻게 성경을 명확하게 설명해줍니까? 많은 예들이 있습니다. 구약전서에 있는 것부터 몇 가지 인용하겠습니다. 이사야는 이렇게 기록했습니다. “네가 … 땅에서 말하며 네 말소리가 나직이 티끌에서 날 것이라 네 목소리가 신접한 자의 목소리 같이 땅에서 나며 네 말소리가 티끌에서 지껄이리라”25 “땅에서” 나와 우리 시대의 사람들에게 “티끌에서 지껄이리라”는 표현보다 몰몬경을 더 잘 묘사하는 말이 있습니까?26

그러나 구약전서에서 몰몬경을 예고한 선지자는 이사야만이 아니었습니다. 에스겔은 이렇게 기록했습니다. “막대기 하나를 가져다가 그 위에 유다와 … 이스라엘 자손이라 쓰고 또 다른 막대기 하나를 가지고 그 위에 에브라임의 막대기 곧 요셉과 … 이스라엘 온 족속이라 쓰고 … ”

“그 막대기들을 서로 합하여 하나가 되게 하라 네 손에서 둘이 하나가 되리라”27

오늘날 지상의 여러 나라에 살고 있는 성도들은 성경(유다의 막대기)과 몰몬경(에브라임의 막대기)을 하나로 합하여 감사하는 마음으로 그것을 읽고 있습니다.

신약전서에서는 어떻습니까? 신약의 가르침에 대한 경전상의 증거 역시 몰몬경에서 찾을 수 있습니다. 베들레헴에서 있었던 기적적인 아기의 탄생28, 산상수훈29, 구주의 극심한 고난30 등이 그 예입니다. 부활의 교리는 성경보다 몰몬경에 더 자주 언급됩니다.31

바울은 성신의 필요성을 언급하며 “너희가 … 성령을 받았느냐”라고 물었고, 그들은 “아니라 우리는 성령이 계심도 듣지 못하였노라”고 말했습니다.32 그 교리는 주님의 회복의 선지자를 통해 전해진 다른 경전상의 증거에 의해 명백해집니다. 그는 우리에게 “안수례에 의한 성신의 은사를 믿[으]”라고 가르쳤습니다.33 그 귀하고 강력한 은사를 하나님의 자녀들이 다시 갖게 되었습니다.

바울은 사후에 있을 영광의 세 등급에 관해 언급하며 “해의 영광이 다르고 달의 영광이 다르며 별의 영광도 … 다르도다”라고 가르쳤습니다.34 사후의 영광에 대한 그런 관찰은 다른 경전상의 증거에 의해 명확해졌습니다. 주님은 이렇게 계시해주셨습니다. “해의 영광이 하나인 것같이 해의 영광의 세계에 속한 영광은 하나니라.

“그리고 달의 영광이 하나인 것같이 달의 영광의 세계에 속한 영광은 하나니라.

“그리고 별들의 영광이 하나인 것같이 별의 영광의 세계에 속한 영광은 하나[니라.]”35

이 왕국들 중에 가장 높은 곳인 해의 영광은 그 왕국의 율법을 지킨 사람들을 위해 예비되어 있습니다. “그리스도의 율법을 통하여 성결하게 되지 아니한 자들은 다른 왕국 곧 달의 왕국이나 아니면 별의 왕국을 상속해야만 하느니라.

“이는 해의 왕국의 율법을 감당할 수 없는 자는 해의 영광을 감당할 수 없음이니라.”36

이 영광의 세 등급은 사후의 삶과 관련이 있습니다. 그것들은 인간 영혼의 불멸성과 관련이 있습니다. 불멸의 은사는 예수 그리스도의 속죄를 통해 실현되었습니다.37 어떤 형태로 되어 있든 속죄라는 이 중요한 낱말은 흠정역 신약전서에 단 한 번 언급되어 있습니다!38 그러나 몰몬경에는 39번이나 나옵니다!39

신약전서의 요한계시록을 기록하면서 요한은 “땅에 거주하는 자들 곧 모든 민족과 종족과 방언과 백성에게 전할 영원한 복음을 가[진]” 천사가 공중을 날아가는 것을 보았습니다.40 한 특정한 천사가 몰몬경에 대한 책임의 열쇠를 갖고 있었습니다.41 바로 모로나이 천사입니다! 이상의 예들은 회복의 경전들에 의해 분명해진 성경상의 많은 교리들 중 몇 가지에 불과합니다.42

몰몬경: 예수 그리스도의 또 하나의 성약

우리는 기쁜 마음으로 전 세계 곳곳의 사람들과 회복의 경전을 나눕니다. 몰몬경은 부활하신 주님께서 고대 미 대륙 백성들에게 친히 행하신 성역을 담고 있습니다. 그분이 선포하신 다음과 같은 영원한 진리를 깊이 생각해보십시오. “보라, 나는 하나님의 아들 예수 그리스도라. 내가 하늘과 땅과 그 가운데 있는 만물을 창조하였느니라. 나는 태초부터 아버지와 함께 있었나니 …

“ … 나의 옴에 관한 경전이 이루어졌느니라.

“나는 세상의 빛이요 생명이라 …

구주께서는 계속 말씀하셨습니다. “ … 누구든지 상한 마음과 통회하는 심령을 가지고 내게로 오면 내가 그에게 불과 성신으로 침례를 줄 것이라 …

“ … 내가 세상에 온 것은 세상에 구속을 가져다주려 함이요, 세상을 죄에서 구원하고자 함이니라.

“그러므로 누구든지 회개하고 어린아이와 같이 되어 내게로 오는 그는 내가 영접하리니, 이는 하나님의 나라가 그러한 자의 것임이라 … .내가 내 목숨을 버렸고, 또다시 취하였노라. 그러므로 … 회개하고 내게로 와서 구원을 받을지어다.”43

그러한 주님의 선언에는 그분이 정말 어떤 분인지, 또 우리가 어떤 사람이 되기를 정말로 원하시는지 요약되어 있습니다. 그분은 우리가 그분에게로 와서 사랑이 가득한 그분의 팔에 영화롭게 안기기를 바라십니다.

경전상의 증거에 대해 깊이 감사드립니다. 저는 주님의 가르침을 생활에 적용하는 사람들에게 오는 큰 변화를 보아왔습니다. 그러한 변화는 영생의 축복으로 이어집니다.44

저는 하나님이 살아 계심을 알고 있습니다. 예수는 그리스도이십니다. 그분의 복음이 이 후기에 회복되었습니다. 고든 비 힝클리 회장님께서는 이 시대의 주님의 선지자이십니다. 예수 그리스도의 이름으로 간증드립니다. 아멘. 

1. 완전한 책명은 몰몬경: 예수 그리스도의 또 하나의 성약이다.

2. 베드로(사도행전 3:19~21 참조), 요한(요한계시록 14:6~8 참조), 바울(에베소서 1:10 참조)은 회복을 미리 보았다. 선지자 조셉 스미스는 이 마지막 경륜의 시대에 “세상이 시작된 이래로 모든 거룩한 선지자의 입으로 말한 만유의 회복이”(교리와 성약 27:6) 있어야 한다는 가르침을 받았다.

3. 신앙개조 1:8.

4. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11th ed. (2003년), “Witness”, 1439쪽.

5. 고린도후서 13:1. 비슷한 내용이 마태복음 18:16과 이더서 5:4에 있음.

6. 몰몬서 7:9.

7. 이 경륜의 시대의 선지자에게 주님께서는 “이 세대는 너를 통하여 나의 말을 가지게 되리라.”고 선언하셨다.(교리와 성약 5:10)

8. 앨마서 13:15; 제3니파이 24:8~10 참조.

9. 니파이후서 5:16; 야곱서 1:17; 2:2, 11; 모사이야서 2:5~7 참조.

10. 모사이야서 13:16~19; 18:23 참조.

11. 니파이후서 6:2; 모사이야서 18:18; 앨마서 6:1; 13:1~3, 6~11; 제3니파이 18:5; 모로나이서 3:1~4 참조.

12. 몰몬경은 “모든 족속과 방언과 백성들에게 하나님의 어린 양이 영원하신 아버지의 아들이시요 세상의 구원자이신 것과, 만인이 그에게로 와야 하며 그렇지 아니하면 구원받을 수 없다는 것을 알려”(니파이전서 13:40) 준다.

13. 니파이전서 13:40 참조.

14. 니파이전서 13:28~29 참조.

15. 니파이전서 13:40 참조.

16. 니파이후서 29:6.

17. 니파이후서 29:7~8.

18. 주님께서는 “무수한 세상”의 창조자이시기 때문에 다른 곳에서 추가로 경전이 나올 가능성이 충분히 있다.

19. 누가복음 2:4~6 참조.

20. 제3니파이 1:13.

21. 교리와 성약 84:54, 57.

22. 교리와 성약 135:3 참조.

23. 조성, 마태복음 1:31~35 참조.

24. 니파이후서 3:12; 에즈라 태프트 벤슨, “그리스도의 새 증인”, 성도의 벗, 1985년 1월호, 8쪽 참조.

25. 이사야 29:4.

26. 이사야는 후기에 있을 “기이하고 가장 기이한 일을”(이사야 29:14) 미리 보았다. 이사야의 다음 말씀이 고대 미 대륙의 주민들 귀에 울려 퍼졌다. “주께서는 그의 백성을 그 잃은 바 되고 타락된 상태에서 회복하시려 두 번째로 다시 그의 손을 펴시리니, 그런즉 그는 나아가사 사람의 자녀들 가운데 기이하고도 가장 기이한 일을 행하실 것이라.”(니파이후서 25:17) 그 기이한 일에는 몰몬경의 출현과 복음의 회복이 포함된다. 몰몬경에는 이사야의 말씀이 빈번히 인용되었다. 그런 인용에 대한 공부가 지루할 수도 있겠지만, 계속 반복되지는 않는다. 몰몬경에 있는 이사야의 433 구절 중에서 234절이 성경의 구절과 다르다.

27. 에스겔 37:16~17.

28. 니파이전서 11:13~20; 앨마서 7:10 참조.

29. 제3니파이 12~14장 참조.

30. 모사이야서 3:7 참조. 주님의 고난에 대한 직접적인 기사가 후기 선지자에게 주어졌다.(교리와 성약 19:16~19 참조)

31. 부활이라는 낱말은 흠정역 성경에서 40개의 구절에서 나온다. 몰몬경에서는 56개의 구절에 나온다. 또한 Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon (1997년) 238~241쪽 참조.

32. 사도행전 19:2. 성신의 은사의 필요성에 관한 베드로의 가르침에 대해서는 사도행전 2:38 참조.

33. History of the Church, 5권, 499쪽

34. 고린도전서 15:41.

35. 교리와 성약 76:96~98; 또한 131:1 참조

36. 교리와 성약 88:21~22

37. 모사이야서 16:10; 앨마서 42:23; 몰몬서 6:21 참조.

38. 로마서 5:11 참조.

39. Atonement(속죄): 28번; atone 또는 atoning, 8번; atoneth(속죄하다): 3번. 여러 구절에서 속죄라는 낱말이 한 번 이상 나온다.(니파이후서 9:7; 앨마서 34:9; 42:23 참조)

40. 요한계시록 14:6.

41. 교리와 성약 27:5; 128:20 참조.

42. 신약전서에는 이렇게 언급되었다. “이 우리에 들지 아니한 다른 양들이 내게 있어 내가 인도하여야 할 터이니 그들도 내 음성을 듣고 한 무리가 되어 한 목자에게 있으리라”(요한복음 10:16) 그 교리는 몰몬경에서 분명해진다. 몰몬경에는 미 대륙의 백성들에게 말씀하시는 부활하신 주님에 관한 기록이 있다. 거기서 주님께서는 이렇게 말씀하셨다. “너희는 내가 말하기를, 이 무리에 들지 아니한 다른 양들이 내게 있어 그들도 내가 인도하여야 할 터이니 그들이 내 음성을 듣고 한 무리가 되어 한 목자에게 있으리라 한 그 양이라.” (제3니파이 15:21) 죽은 자의 침례에 대한 바울의 지식에 관해 한정된 기사가 신약전서에 있다.(고린도전서 15:29 참조) 그 신성한 교리는 오직 회복의 경전들에서만 분명하게 언급되어 있다.(교리와 성약 124:29~30, 41; 128:1, 11~12, 16~18; 138:47~48 참조)

43. 제3니파이 9:15~16, 18, 20~22.

44. 제3니파이 9:14; 교리와 성약 30:8 참조.

 

 

We express love and admiration for President Henry B. Eyring, Elder Quentin L. Cook, and Elder Walter F. González and pray for the Lord’s blessings to attend them in their new callings.

We extend heartfelt feelings of gratitude to each of you, brothers and sisters. Throughout the world, your examples of service and compassion are receiving a great deal of attention. At the same time, many people are wondering about this Church’s history and doctrines. Among those questioners are some who choose to cast aspersions at the Book of Mormon.1

Disregard for the Book of Mormon or for any other sacred scripture concerns me deeply. In addressing that concern, I have titled my remarks “Scriptural Witnesses.”

Definitions

I will define the term scriptural as pertaining to the Bible and the scriptures of the Restoration.2 Members of the Church “believe the Bible to be the word of God as far as it is translated correctly; we also believe the Book of Mormon to be the word of God.”3 Scriptures of the Restoration also include the Doctrine and Covenants as well as the Pearl of Great Price.

A dictionary defines the noun witness as an “attestation of a fact or event: [a] testimony.”4 The term witness bears special significance when applied to the word of God. In the Bible we read this important declaration: “In the mouth of two or three witnesses shall every word be established.”5 This assures God’s children that divine doctrines are confirmed by more than one scriptural witness.

Scriptures Testify of Jesus Christ

The Bible and the Book of Mormon are both witnesses of Jesus Christ. They teach that He is the Son of God, that He lived an exemplary life, that He atoned for all mankind, that He died upon the cross and rose again as the resurrected Lord. They teach that He is the Savior of the world.

Scriptural witnesses authenticate each other. This concept was explained long ago when a prophet wrote that the Book of Mormon was “written for the intent that ye may believe [the Bible]; and if ye believe [the Bible] ye will believe [the Book of Mormon] also.”6 Each book refers to the other. Each book stands as evidence that God lives and speaks to His children by revelation to His prophets.7

Love for the Book of Mormon expands one’s love for the Bible and vice versa. Scriptures of the Restoration do not compete with the Bible; they complement the Bible. We are indebted to martyrs who gave their lives so that we could have the Bible. It establishes the everlasting nature of the gospel and of the plan of happiness. The Book of Mormon restores and underscores biblical doctrines such as tithing,8 the temple,9 the Sabbath day,10 and the priesthood.11

An angel proclaimed that the Book of Mormon12 shall establish the truth of the Bible.13 He also revealed that writings in the Bible available in our day are not as complete as they were when originally written by prophets and apostles.14 He declared that the Book of Mormon shall restore plain and precious things taken away from the Bible.15

A prophecy in the Book of Mormon warned that some people would object to the notion of additional scriptures. To those who think they “need no more Bible,”16 consider this God-given counsel:

“Know ye not that there are more nations than one? Know ye not that I, the Lord your God, … created all men, … and that I rule in the heavens above and in the earth beneath; and I bring forth my word unto the children of men, yea, even upon all the nations of the earth?

“… Know ye not that the testimony of two nations is a witness unto you that I am God, that I remember one nation like unto another? Wherefore, I speak the same words unto one nation like unto another. And … the testimony of the two nations shall run together also.”17

The scriptural story of Jesus Christ is indeed a two-hemisphere story.18 While Mary and Joseph in the East were making preparations for the holy child’s birth in Bethlehem,19 Nephi in the West was being taught by the premortal Messiah. To Nephi the Lord said, “Be of good cheer; … on the morrow come I into the world, to show unto the world that I will fulfil all that which I have caused to be spoken by the mouth of my holy prophets.”20

To doubters of that second witness—the Book of Mormon—the Lord issued a warning: “Because you have treated lightly the things you have received … [you] shall remain under … condemnation until [you] repent and remember … the Book of Mormon and the former commandments which I have given … , [the Bible, and] … do according to that which I have written.”21

The Lord provided other scriptures of the Restoration22 and declared that those words will also be fulfilled.23 With these scriptural witnesses, false doctrines will be confounded.24 With these scriptural witnesses, doctrines of the Bible are not only reaffirmed but clarified.

Restoration Scriptures Clarify the Bible

How do scriptures of the Restoration clarify the Bible? Many examples exist. I will cite but a few, beginning with the Old Testament.

Isaiah wrote, “Thou shalt … speak out of the ground, and thy speech shall be low out of the dust, and thy voice shall be, as of one that hath a familiar spirit, out of the ground, and thy speech shall whisper out of the dust.”25 Could any words be more descriptive of the Book of Mormon, coming as it did “out of the ground” to “whisper out of the dust” to people of our day?26

But Isaiah was not the only Old Testament prophet who foretold the Book of Mormon. Ezekiel wrote:

“Take thee one stick, and write upon it, For Judah, and for the children of Israel … : then take another stick, and write upon it, For Joseph, the stick of Ephraim, and for all the house of Israel … :

“And join them one to another into one stick; and they shall become one in thine hand.”27

Today, Saints living in many nations of the earth gratefully hold the Bible (the stick of Judah) and the Book of Mormon (the stick of Ephraim) bound as one in their hands.

What about the New Testament? The Book of Mormon also stands as a scriptural witness to its teachings. Examples include the miraculous birth of the babe in Bethlehem,28 His Sermon on the Mount,29 and the intense suffering of the Savior.30 The doctrine of the Resurrection is mentioned more frequently in the Book of Mormon than in the Bible.31

The need for the Holy Ghost was mentioned by Paul. He asked, “Have ye received the Holy Ghost … ? And they said unto him, We have not so much as heard whether there be any Holy Ghost.”32 That doctrine is clarified by another scriptural witness, conveyed through the Lord’s prophet of the Restoration. He taught us to “believe in the gift of the Holy Ghost by the laying on of hands.”33 That precious and powerful gift is again available to children of God.

Paul referred to the three degrees of postmortal glory when he taught that “there is one glory of the sun, … another glory of the moon, and another glory of the stars.”34 That glimpse into postmortal glory has been clarified by another scriptural witness. The Lord revealed that “the glory of the celestial is one, even as the glory of the sun is one.

“And the glory of the terrestrial is one, even as the glory of the moon is one.

“And the glory of the telestial is one, even as the glory of the stars is one.”35

The highest of these kingdoms, the celestial, is reserved for those who obey the law of that kingdom:

“They who are not sanctified through the law … of Christ, must inherit another kingdom, even that of a terrestrial kingdom, or that of a telestial kingdom.

“For he who is not able to abide the law of a celestial kingdom cannot abide a celestial glory.”36

These three degrees of glory relate to postmortal life. They relate to the immortality of the human soul. That gift of immortality became a reality because of the Atonement of Jesus Christ.37 This important word—atonement—in any of its forms, is mentioned only once in the King James Version of the New Testament!38 In the Book of Mormon, it appears 39 times!39

John, writing in the New Testament’s book of Revelation, foresaw “another angel fly in the midst of heaven, having the everlasting gospel to preach unto them that dwell on the earth, and to every nation, and kindred, and tongue, and people.”40 One specific angel held keys of responsibility for the Book of Mormon.41 That was the angel Moroni! These examples are but a few of many biblical doctrines that are clarified by scriptures of the Restoration.42

The Book of Mormon: Another Testament of Jesus Christ

Willingly we share scriptures of the Restoration with people across the world. The Book of Mormon records the personal ministry of the resurrected Lord to people of ancient America. Ponder these everlasting truths that He proclaimed:

“Behold, I am Jesus Christ the Son of God. I created the heavens and the earth, and all things that in them are. I was with the Father from the beginning. …

“… The scriptures concerning my coming are fulfilled. …

“I am the light and the life of the world.”

The Savior continued:

“Whoso cometh unto me with a broken heart and a contrite spirit, him will I baptize with fire and with the Holy Ghost. …

“… I have come unto the world to bring redemption unto the world, to save the world from sin.

“Therefore, whoso repenteth and cometh unto me as a little child, him will I receive, for of such is the kingdom of God. … I have laid down my life, and have taken it up again; therefore repent, and come unto me … and be saved.”43

Those declarations of the Lord summarize who He really is and who He really wants us to be. He wants us to come unto Him and, in due course, be embraced gloriously in His loving arms.

I express my profound gratitude for scriptural witnesses. I have seen the mighty change that comes to people who apply the Lord’s teachings in their lives. Such transformation leads to the blessing of eternal life.44

I know that God lives. Jesus is the Christ. His gospel has been restored in these latter days. President Gordon B. Hinckley is His prophet at this time. I so testify in the name of Jesus Christ, amen.

Notes

1. The full title is the Book of Mormon: Another Testament of Jesus Christ.

2. The Restoration was foreseen by Peter (see Acts 3:19–21), John (see Revelation 14:6–8), and Paul (see Ephesians 1:10). The Prophet Joseph Smith was instructed that, in this last dispensation, there is to be a “restoration of all things spoken by the mouth of all the holy prophets since the world began” (D&C 27:6).

4. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11th ed. (2003), “witness,” 1439.

5. 2 Corinthians 13:1. Similar statements appear in Matthew 18:16 and Ether 5:4.

7. To the prophet of this present dispensation, the Lord declared, “This generation shall have my word through you” (D&C 5:10).

12. The Book of Mormon is to “make known to all kindreds, tongues, and people, that the Lamb of God is the Son of the Eternal Father, and the Savior of the world; and that all men must come unto him, or they cannot be saved” (1 Nephi 13:40).

13. See 1 Nephi 13:40.

15. See 1 Nephi 13:40.

18. Because He is Creator of “worlds without number” (Moses 1:33), additional scriptures from other locations are a distinct possibility.

19. See Luke 2:4–6.

22. See D&C 135:3.

24. See 2 Nephi 3:12; Ezra Taft Benson, “A New Witness for Christ,” Ensign, Nov. 1984, 8.

26. Isaiah foresaw that God would do “a marvellous work and a wonder” in the latter days (Isaiah 29:14). Those words of Isaiah echoed in the ears of inhabitants of ancient America: “The Lord will set his hand again the second time to restore his people from their lost and fallen state. Wherefore, he will proceed to do a marvelous work and a wonder among the children of men” (2 Nephi 25:17). That marvelous work would include the coming forth of the Book of Mormon and the Restoration of the gospel. Isaiah was quoted frequently in the Book of Mormon. A study of those quotations may be tedious, but it is not repetitious. Of 433 verses of Isaiah in the Book of Mormon, 234 differ from their biblical counterparts.

29. See 3 Nephi 12–14.

30. See Mosiah 3:7. A firsthand account of His suffering was given to His latter-day prophet (see D&C 19:16–19).

31. The word resurrection appears in 40 verses of the King James Version of the Bible; it appears in 56 verses in the Book of Mormon. See also Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon (1997), 238–41.

32. Acts 19:2. See Acts 2:38 for the teaching of Peter regarding the need for the gift of the Holy Ghost.

33. History of the Church, 5:499.

35. D&C 76:96–98; see also 131:1.

38. See Romans 5:11.

39. Atonement: 28 times; atone or atoning: 8 times; atoneth: 3 times. In several verses, the word atonement appears more than once (see 2 Nephi 9:7; Alma 34:9; 42:23).

41. See D&C 27:5; 128:20.

42. The New Testament refers to “other sheep I have, which are not of this fold: them also I must bring, and they shall hear my voice; and there shall be one fold, and one shepherd” (John 10:16). That doctrine is clarified in the Book of Mormon. It bears record of the resurrected Lord speaking to people of ancient America. There the Lord said, “Ye are they of whom I said: Other sheep I have which are not of this fold; them also I must bring, and they shall hear my voice; and there shall be one fold, and one shepherd” (3 Nephi 15:21).
A limited account of Paul’s knowledge of baptism for the dead appears in the New Testament (see
1 Corinthians 15:29). Only in scriptures of the Restoration is that divine doctrine clarified (see D&C 124:29–30, 41; 128:1, 11–12, 16–18; 138:47–48).