주 예수 그리스도를 믿는 신앙을 찾음
Finding Faith in the Lord Jesus Christ

로버트 디 헤일즈 장로 십이사도 정원회

By Elder Robert D. Hales
Of the Quorum of the Twelve Apostles

Robert D. Hales, “Finding Faith in the Lord Jesus Christ,” Liahona, Dec 2007, 12–16

Image
 

구주께서 태어나셨을 때 주의 천사가 겸손한 목자들에게 나타나 “무서워하지 말라 보라 내가 온 백성에게 미칠 큰 기쁨의 좋은 소식을 너희에게 전하노라 오늘 다윗의 동네에 너희를 위하여 구주가 나셨으니 곧 그리스도 주시니라”(누가복음 2:10~11)고 알렸습니다.

하지만 성탄절 이야기에는 하늘에 새 별이 나타나거나 베들레헴에서 나신 아기 예수의 탄생이라는 하늘의 기적보다 더 많은 의미가 담겨 있습니다. 이 놀라운 사건들은 하나님의 선지자들이 수세기 동안 예언하고 간증한 것들의 절정이었습니다. 이런 예언들이 없었다면 많은 사람들이 이같은 기적적인 일들을 믿지 않아도 된다고 느꼈을 것입니다. 하지만 모든 경륜의 시대에 선지자들은 우리에게 구주의 탄생, 삶, 그리고 그분의 사명에 대해 많은 증언을 해주었습니다. 신성한 기록은 우리에게 수천 년 동안 우리 구주의 강림뿐 아니라 반드시 올 영광의 날인 재림에 관해서도 예언을 해주었습니다.

구주와 그분의 사명을 믿는 것은 아주 중요해서 복음의 첫째되는 원리가 바로 예수 그리스도를 믿는 신앙입니다. (신앙개조 제4조 참조) 신앙이란 무엇입니까? 사도 바울은 신앙[믿음]이란 “바라는 것들의 실상이요 보이지 않는 것들의 증거” (히브리서 11:1)라고 가르쳤습니다. 우리는 어떻게 보지도 않은 우리의 구주에 대해 증거를 가질 수 있습니까? 경전의 가르침은 다음과 같습니다. “어떤 이들에게는 성신으로 말미암아, 예수 그리스도가 하나님의 아들인 것과 그가 세상의 죄를 위하여 십자가에 못 박혔음을 알게 해 주느니라. 다른 이들에게는 그들의 말을 믿게 해 주나니, 이는 만일 그들이 계속하여 충실하면 그들도 또한 영생을 얻게 하려 함이니라.”(교리와 성약 46:13~14)

선지자를 믿음

태초부터 선지자들은 예수 그리스도가 하나님의 아들이라는 것과 그분이 지상에서 하시게 될 사명과 모든 인류를 위한 속죄에 대해 알고 있었습니다.

만약 우리가 이런 선지자들의 시대에 살았다면 그분들의 말씀을 믿었을까요? 구주가 탄생하리라는 것을 믿었을까요?

고대 미대륙에서 레이맨인 선지자 사무엘은 구주가 탄생하실 밤에 대해 이렇게 예언했습니다. “하늘에 큰 빛이 있어 … 사람에게는 마치 낮인 것 같을 것임이라.” (힐라맨서 14:3)

많은 사람들은 사무엘의 말을 믿었으며 그들의 죄를 고백하고 회개한 후 침례 받았습니다. 하지만 대부분의 니파이인들은 “징조와 기이한 일”들에 둔감했으며 이것에 주의를 기울이기보다는 “그들 스스로의 지혜를 의지하기 시작하여 이르되, … 몇 가지를 그들이 옳게 알아맞혔을지 모르나 … 그리스도라 하는 존재가 오리라 함은 이치에 닿지 아니하나니”(힐라맨서 16:15~18)라고 했습니다.

그 당시나 지금이나 적 그리스도라 하는 몇몇 반대자들이 구주와 그분의 속죄가 필요 없다고 다른 사람들을 확신시키려 합니다. 사무엘의 예언이 마침내 이루어지고 “한 낮과 한 밤과 또 한 낮이 있으되, 마치 한 낮인 것 같”(힐라맨서 14:4) 았을 때 선지자들의 말씀을 믿었던 사람들의 가슴에 가득 찼던 기쁨은 어떤 것이었겠습니까? “만사가 선지자들의 말대로 조금도 어김없이 다 이루어”(제3니파이 1:20)졌습니다. 선지자들의 약속처럼 새 별이 나타났습니다. 선지자들의 말씀을 믿었던 사람들은 구주를 알아보았고 축복을 받아 그분을 따르게 되었습니다.

그리스도의 강림에 대한 예언은 “조금도 어김없이” 이루어졌습니다. 그 결과, 전 세계에 있는 많은 사람들은 구주가 오셨고 절정의 시기에 사셨다는 것을 믿고 있습니다. 하지만 여전히 성취되어야 할 많은 예언들이 있습니다! 우리는 살아 계신 선지자들의 예언을 들으며 그리스도의 재림에 대해 간증합니다. 또한 선지자들은 우리 주위에 나타나는 모든 표적과 경이로움에 대해 증언하며 그리스도가 반드시 다시 오실 것임을 말해 줍니다. 그분들의 말씀을 믿으려 하고 있습니까? 아니면 그분들의 증언과 경고에도 불구하고 “대낮에 암흑 속을 걷고 있으”(교리와 성약 95:6)면서 현대 예언의 빛을 통해 보기를 거부하며 ‘세상의 빛’이 우리 가운데 다스리고 통치하시러 다시 오신다는 사실을 부인하고 있습니까?

신앙을 찾음

저는 살아오면서 기독교의 가치관을 따르는 훌륭하고 관대한 사람들을 많이 알게 되었습니다. 하지만 몇몇 사람들에게는 예수께서 살아 계시고 세상의 구주이시며 그분의 교회가 회복되었다는 믿음이 부족합니다. 선지자들의 말씀을 믿지 않기 때문에 그들은 복음과 구원의 의식이 그들의 삶에 가져다주는 기쁨을 놓치고 맙니다.

저와 절친했던 친구 한 명이 어느날 사랑으로 가득찬 목소리로 부드럽게 물어보았습니다. “헤일즈 장로, 나는 믿고 싶고 또 언제나 믿기를 원해 왔었네. 하지만 믿기 위해서 어떻게 해야 하는 건가?”

사도 바울은 “믿음은 들음에서 나며 들음은 그리스도의 말씀으로 말미암았느니라”(로마서 10:17)고 기록했습니다. 성탄 절기 혹은 한 해 중 어느 때라도 이 메시지를 읽고 있다는 사실은 바로 여러분이 그리스도의 말씀을 듣고 있다는 것을 의미합니다. 예수 그리스도를 믿는 신앙을 찾기 위한 첫 번째 단계는 그분의 종인 선지자들이 전하는 그분의 말씀으로 여러분의 마음이 감동받게 하는 것입니다. 하지만 말씀만으로도 여러분이 변화될 수 있는 것은 사실이나, 그 말씀들을 그저 듣는 것만으로는 충분하지 않습니다. 여러분 자신이 해야 할 부분은 하셔야 합니다. 듣기 위해서는 능동적으로 노력해야 합니다. 즉, 배운 것을 진지하게 받아들인 후 주의 깊게 상고하고 스스로 그것을 연구해야 합니다. 선지자 이노스가 배웠듯이 듣는다는 것은 복음에 대한 다른 사람들의 간증이 “[우리] 마음에 깊이 스며들도록(이노스서 1:3) 하는 것을 의미합니다. 통찰력과 신앙을 키워 주는 이노스의 경험을 살펴봅시다.

먼저, 이노스는 그의 부친에게서 복음 진리를 들었습니다. 둘째, 그는 “영생과 성도들의 기쁨”에 대한 부친의 가르침이 그의 마음에 깊이 스며들도록 했습니다.(이노스서 1:3) 셋째, 이노스는 그 가르침이 참된지, 그리고 창조주 앞에서 자신이 어떤 위치에 있는지를 알고자 하는 소망으로 가득찼습니다. 이노스의 표현대로 “[그]의 영혼이 주렸던”(이노스서 1:4) 것입니다. 이러한 강렬한 영적인 소망을 가짐으로써 이노스는 다음과 같은 구주의 약속을 받기에 스스로 합당하게 되었습니다. “의에 주리고 목마른 자들은 다 복이 있나니 그들이 성신으로 충만함을 입을 것임이요.”(제3니파이 12:6) 넷째, 이노스는 이렇게 기록했습니다. “내가 나를 지으신 이 앞에 무릎을 꿇고 나 자신의 영혼을 위하여 간절한 기도와 간구로 그에게 부르짖었나니, 참으로 온종일 내가 그에게 부르짖었고, 그뿐 아니라 밤이 오매 내가 여전히 내 목소리를 높여 하늘에 이르게 하였더라.”(이노스서 1:4) 그 일은 쉽지 않았습니다. 신앙은 빨리 오지 않았습니다. 사실, 이노스는 기도했을 때 겪은 그 경험을 “하나님 앞에 [그가] 가졌던 씨름”이라고 묘사했습니다. 하지만 결국 신앙은 찾아 왔습니다. 성신의 힘으로 그는 스스로 증거를 얻었습니다.

우리 역시 하나님 앞에서 씨름하며 기도하지 않는다면 이노스와 같은 신앙을 찾을 수 없습니다. 저는 그 보상이 노력할 만한 가치가 있다는 것을 간증드립니다. 여러분이 진심으로 또 쉬지 않고 이렇게 한다면 그리스도가 그분의 제자들에게 하셨던 다음의 말씀이 여러분의 삶에서도 이루어질 것입니다. “구하라 그리하면 너희에게 주실 것이요 찾으라 그리하면 찾아낼 것이요 문을 두드리라 그리하면 너희에게 열릴 것이니”(마태복음 7:7)

신앙을 통해 힘을 얻음

일단 우리가 예수님을 믿는 우리의 신앙이 자라기 시작한다는 것을 알게 되면, 하나님 아버지께서는 우리의 신앙이 강해지도록 하실 것입니다. 이것은 시련의 경험을 비롯한 여러 가지 방법으로 일어납니다. 우리의 신앙은 기도를 통해 하나님께 가까이 나아가고자 하는 소망에 의해 생길 수도 있고 혹은 인생의 목적에 대한 설명할 수 없는 삶의 의문들에 대해 그분이 우리에게 해답을 주시고 우리의 짐을 짊어져 주실 것이라는 신뢰를 통해 올 수도 있습니다. 우리는 어디에서 왔습니까? 왜 이 지상에서 필멸의 삶을 살고 있습니까? 지상에서 필멸의 여정이 끝난 뒤에 우리는 어디로 가게 됩니까?

시련은 우리 모두에게 오기 마련인데, 필멸의 삶에서 그러한 시련이 올 때, 계속 믿음을 유지하는 것이 어렵게 보일지도 모릅니다. 이런 시기에 주 예수 그리스도와 그분의 속죄에 대한 믿음만이 우리에게 평화와 희망과 이해를 가져다줄 수 있습니다. 그분께서 우리를 위해 고통을 겪으셨다는 것에 대한 믿음만이 끝까지 견딜 수 있는 힘을 줄 것입니다. 이런 신앙을 가질 때 우리는 이노스처럼 마음의 강력한 변화를 경험하고 더욱 강해지며 형제자매들의 복리를 증진시키려는 소망을 느끼기 시작합니다. 우리는 그들 또한 우리 구주의 속죄를 믿는 신앙을 통해 강화되도록 기도하게 됩니다.

우리 삶에 미치는 속죄의 영향에 대한 선지자의 몇 가지 증언에 대해 생각해 봅시다. 그 증언에 대해 생각할 때, 저는 그것들이 여러분 마음에 깊이 스며들게 하고, 여러분 영혼의 주림이 어떤 것이든 그것으로 그 주림을 채우도록 권유드립니다.

“그리고 그 날에 아버지와 아들에 대하여 증거하는 성신이 아담에게 내려와서 이르되, 나는 태초부터 또 이후로 그리고 영원히 아버지의 독생자니라. 네가 타락하였으므로 구속될 수 있나니, 온 인류가, 곧 원하는 자마다 그러하리라 하니라.”(모세서 5:9)

암몬은 “보라, 내가 나의 구속주를 보았음이요, 그가 나아오사, 여자에게서 나시고, 그의 이름을 믿는 모든 인류를 구속하실 것임이로다”(앨마서 19:13)라고 증언했습니다.

그리고 마지막으로, 열네 살의 소년이었던 조셉 스미스는 흔들리지 않는 신앙을 행사했고 “하나님께 구하라”(야고보서 1:5)는 야고보의 권고를 따랐습니다. 하나님 아버지와 그분의 아들 예수 그리스도께서 그에게 나타나셨고 가르침을 주셨습니다. 이 마지막 경륜의 시대의 첫 선지자에게 주어진 이 첫번째 시현은 얼마나 영화로웠습니까! 16년 뒤, 커틀랜드 성전에서 조셉 스미스는 구주의 방문을 다시 받았고 이렇게 간증했습니다. “우리가 [주를] 보니… 그의 음성은 큰 물의 격류 소리 같으니, 곧 여호와의 음성이라. 이르시기를, 나는 처음과 마지막이라, 나는 살아 있는 자요, 죽임을 당하였던 자니, 나는 아버지께 대한 너희의 변호자라.”(교리와 성약 110:2~4)

신앙에 주려 있는 모든 영혼들에게 저는 “선지자들과 사도들이 기록한 이 예수를 구하”(이더서 12:41)기를 권유합니다. 구주께서 여러분을 위해 자신의 목숨을 버리셨다는 그들의 간증이 여러분 마음에 깊이 스며들게 하십시오. 기도하면서 성신을 통해 이 진리에 대한 증거를 구하십시오. 그렇게 할 때 이 필멸의 삶에서 오는 시련들을 기쁘게 받아들이게 되고 영생을 준비하면서 여러분의 신앙이 강해지는 것을 깨닫게 될 것입니다.

예수 그리스도는 오셨고 지상에서 사셨습니다. 그리고 그분은 다시 오실 것입니다. 이 사실이야말로 성탄절에, 그리고 일년 내내 우리 가슴속에 지녀야 할 놀라운 진리입니다.

 

 

When the Savior was born, an angel of the Lord appeared to humble shepherds, announcing, “Fear not: for, behold, I bring you good tidings of great joy, which shall be to all people. For unto you is born this day in the city of David a Saviour, which is Christ the Lord” (Luke 2:10–11).

But there is more to the Christmas story than the transcendent miracles of a new star in the sky and the birth of the Christ child in Bethlehem. These marvelous occurrences were the culmination of centuries of prophecy and testimony from prophets of God. Without these prophecies, many may feel justified in not believing these miraculous events. But we have been given many witnesses of the birth, life, and mission of the Savior from prophets in every dispensation. Sacred records give us the prophecies of thousands of years—not only of the first coming of our Savior, but also of the Second Coming—a glorious day that will certainly, most assuredly, come.

Believing in the Savior and His mission is so essential that the first principle of the gospel is faith in Jesus Christ (see Articles of Faith 1:4). What is faith? The Apostle Paul taught that faith “is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen” (Hebrews 11:1). How do we gain evidence of our Savior, whom we have not seen? The scriptures teach us, “To some it is given by the Holy Ghost to know that Jesus Christ is the Son of God, and that he was crucified for the sins of the world. To others it is given to believe on their words, that they also might have eternal life if they continue faithful” (D&C 46:13–14; emphasis added).

Believing the Prophets

From the beginning of time, prophets have known that Jesus Christ is the Son of God, of His mortal mission, and of His Atonement for all mankind.

If we had lived in the days of these prophets, would we have believed on their words? Would we have had faith in the coming of our Savior?

In ancient America, Samuel the Lamanite prophesied that on the night of the Savior’s birth “there [would] be great lights in heaven, … insomuch that it shall appear unto man as if it was day” (Helaman 14:3).

Many believed Samuel and confessed their sins, repented, and were baptized. But, for the most part, the Nephites were blind to the “signs and wonders”; instead of heeding them, the Nephites “depend[ed] upon … their own wisdom, saying: Some things [the believers] may have guessed right, … but … it is not reasonable that such a being as a Christ shall come” (Helaman 16:15–18).

In those days and ours, some naysayers, called anti-Christs, convinced others that there was no need for a Savior and His Atonement. When Samuel’s prophecy was finally fulfilled and there was a “day and a night and a day, as if it were one day” (Helaman 14:4), what joy must have filled the hearts of those who had believed the prophets! “It had come to pass, yea, all things, every whit, according to the words of the prophets” (3 Nephi 1:20). A new star appeared, according to the prophetic promise. Those who believed on the words of the prophets recognized the Savior and were blessed to follow Him.

The prophecies of Christ’s first coming were fulfilled “every whit.” As a result, many throughout the world believe that the Savior did come and did live in the meridian of time. But there are still many, many prophecies yet to be fulfilled! We hear living prophets prophesy and testify of Christ’s Second Coming. They also witness of the signs and wonders all about us, telling us that Christ will surely come again. Are we choosing to believe on their words? Or, despite their witnesses and warnings, are we “walking in darkness at noon-day” (D&C 95:6), refusing to see by the light of modern prophecy and denying that the Light of the World will return to rule and reign among us?

Finding Faith

Throughout the course of my life, I have known many good and generous people who adhere to Christian values. However, some lack faith that He lives, that He is the Savior of the world, and that His Church has been restored. Because they do not believe in the words of the prophets, they miss the joy of the gospel and its saving ordinances in their lives.

I have a dear friend who, one day in a moment of brotherly tenderness, asked, “Elder Hales, I want to believe, I’ve always wanted to believe, but how do I do it?”

The Apostle Paul wrote, “Faith cometh by hearing, and hearing by the word of God” (Romans 10:17). The very fact that you are reading this message, during the Christmas season or any other time of the year, means that you are hearing God’s word. The first step to finding faith in Jesus Christ is to let His word—spoken by the mouth of His servants, the prophets—touch your heart. But it is not enough merely to let those words wash over you, as if they alone could transform you. You must do your part. Hearing requires an active effort—taking seriously what is taught, considering it carefully, studying it out in our minds. As the prophet Enos learned, it means letting others’ testimonies of the gospel “[sink] deep into [our] heart[s]” (Enos 1:3). Let us review Enos’s profound, faith-building experience:

First, Enos heard the gospel truths from his father. Second, he let his father’s teachings about “eternal life, and the joy of the saints” sink deep into his heart (Enos 1:3). Third, he was filled with a desire to know for himself whether these teachings were true and where he, himself, stood before his Maker. To use Enos’s words, “my soul hungered” (Enos 1:4). By having this intense spiritual appetite, Enos qualified himself to receive the Savior’s promise: “Blessed are all they who do hunger and thirst after righteousness, for they shall be filled with the Holy Ghost” (3 Nephi 12:6). Fourth, Enos records, “I kneeled down before my Maker, and I cried unto him in mighty prayer and supplication for mine own soul; and all the day long did I cry unto him; yea, and when the night came I did still raise my voice high that it reached the heavens” (Enos 1:4). It wasn’t easy. Faith did not come quickly. In fact, Enos characterized his experience in prayer as a “wrestle which [he] had before God” (Enos 1:2). But faith did come. By the power of the Holy Ghost he did receive a witness for himself.

We cannot find Enos-like faith without our own wrestle before God in prayer. I testify that the reward is worth the effort. If you do these things sincerely and unceasingly, the words Christ spoke to His disciples will be fulfilled in your life: “Ask, and it shall be given you; seek, and ye shall find; knock, and it shall be opened unto you” (Matthew 7:7).

Gaining Strength through Faith

Once we find the beginnings of our faith in Jesus, our Heavenly Father allows for our faith to be strengthened. This occurs in many ways, including through the experience of adversity. Our faith is acquired through prayer, with a sincere desire to draw close to God and trust in Him to bear our burdens and give us answers to life’s unexplained mysteries of the purpose of life: Where did we come from? Why are we here on earth in mortality? And where are we going after our mortal sojourn on earth?

When the challenges of mortality come, and they come for all of us, it may seem hard to keep believing. At these times, only faith in the Lord Jesus Christ and His Atonement can bring us peace, hope, and understanding. Only faith that He suffered for our sakes will give us the strength to endure to the end. When we gain this faith, we experience a mighty change of heart, and, like Enos, we become stronger and begin to feel a desire for the welfare of our brothers and sisters. We pray for them, that they too will be strengthened through faith on the Atonement of our Savior.

Let us consider a few of these prophetic witnesses of the effects of the Atonement in our lives. As we do, I invite you to let them sink deep into your heart and fill whatever hunger may be in your soul.

“And in that day the Holy Ghost fell upon Adam, which beareth record of the Father and the Son, saying: I am the Only Begotten of the Father from the beginning, … that as thou hast fallen thou mayest be redeemed” (Moses 5:9).

Ammon witnessed, “Behold, I have seen my Redeemer, and he shall come forth, and be born of a woman, and he shall redeem all mankind who believe on his name” (Alma 19:13).

And finally, Joseph Smith—as a 14-year-old boy—exercised unwavering faith and followed James’s direction to “ask of God” (James 1:5). God the Father and His Son, Jesus Christ, appeared to him and gave him instructions. How glorious was this First Vision to the first prophet of this last dispensation! Sixteen years later in the Kirtland Temple, he was visited by the Savior again and testified, “We saw the Lord … and his voice was the sound of the rushing of great waters, even the voice of Jehovah, saying: I am the first and the last; I am he who liveth, I am he who was slain; I am your advocate with the Father” (D&C 110:2–4).

To all those whose souls are hungering for faith, I invite you “to seek this Jesus of whom the prophets and apostles have written” (Ether 12:41). Let their witness that the Savior gave His life for you sink deep into your heart. Seek a witness of this truth through the Holy Ghost in prayer, and then see your faith strengthened as you joyfully meet the challenges of this mortal life and prepare for life eternal.

Jesus Christ did come. He did live. And He will come again. That is a wonderful truth to carry in our hearts at Christmas and all year long.

[illustration] Detail from Annunciation to the Shepherds, by Carl Heinrich Bloch, courtesy of the National Historic Museum at Frederiksborg in Hillerød, Denmark

[photo] Photograph by Frank Helmrich, posed by model

[illustration] Detail from Enos 4: I Did Raise My Voice That It Reached the Heavens, by Walter Rane, courtesy of the Museum of Church History and Art

[illustrations] Detail from The Desires of My Heart, by Walter Rane, courtesy of the Museum of Church History and Art; Jesus Christ Appears to the Prophet Joseph Smith and Oliver Cowdery, by Walter Rane, courtesy of the Museum of Church History and Art