참되고 살아있는 교회
The True and Living Church

헨리 비 아이어링 회장 제일회장단 제1보좌

예수 그리스도 후기 성도 교회는 참되며 계속해서 살아 있을 것입니다.

President Henry B. Eyring First Counselor in the First Presidency

Henry B. Eyring, “The True and Living Church,” Liahona, May 2008, 20–24

The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints is true, and it lives on.

Image
 

토마스 스펜서 몬슨 형제님을 선지자, 선견자, 계시자요, 교회의 회장으로, 디 토드 크리스토퍼슨 형제님을 십이사도 정원회의 일원으로 지지하면서 우리는 예수 그리스도 후기 성도 교회가 참되고 살아 있다는 사실의 증거를 보고 느꼈습니다. 주님은 후기에 교회를 회복하기 위해 도구가 되었던 사람들에게 말씀하셨습니다. 그분은 그들에 대해 다음과 같이 말씀하셨습니다.

“이 교회의 기초를 놓으며, 온 지면 위에서 유일한 참되고 살아 있는 교회를 희미한 데서 그리고 캄캄한 데서 이끌어 나아오게 할 권능을 가지게 하려 함이니. 나 주는 이 교회를 매우 기쁘게 여기노라. 이는 교회 전체를 말하는 것이요, 개개인에 대하여서가 아니니

“무릇 나 주는 죄를 털끝만큼도 묵과할 수 없느니라.

“그러할지라도 회개하고 주의 계명을 준행하는 자는 용서받으리라.

“그리고 회개하지 아니하는 자는 그가 받았던 빛마저도 그에게서 거두어지리니, 무릇 나의 영이 항상 사람과 함께 애쓰시지는 아니할 것임이니라. 만군의 주가 이르노라.”1

이 교회는 유일하게 참된 교회입니다. 왜냐하면 이곳에 신권의 열쇠가 있기 때문입니다. 주님께서는 사도 베드로의 시절에 그러하셨듯이, 땅에서 인봉하면 하늘에서도 인봉될 권능을 이 교회에만 부여하셨습니다. 그 열쇠들은 조셉 스미스에게 회복되었으며 이후에 그는 그 열쇠들을 십이사도 정원회 회원들에게 부여할 권세를 받았습니다.

선지자 조셉 스미스가 살해되자 교회의 적들은 교회도 쓰러지리라 생각했습니다. 그들은 교회가 한 인간의 산물이라 생각했기 때문에 그것이 그와 함께 소멸할 것이라 여겼습니다. 그러나 그들의 바람은 무산되었습니다. 이 교회는 참된 교회였으며 교회를 인도하기 위해 일시적으로 택함 받았던 자들이 죽었을 때에도 교회는 살아 나갈 힘을 지니고 있었습니다.

오늘 우리는 이 교회가 참되고 살아 있다는 증거를 보았습니다. 인간이 신권의 열쇠들을 지니고 있지만, 그 열쇠들은 지상에 있고 하나님의 뜻에 의해 그분의 택함 받은 종들에게 전해져 왔다는 신앙을 백성들이 행사하는 한, 주님은 그 열쇠들이 지상에 남아 효력을 발휘할 길을 마련해 주셨습니다.

하나님의 백성들이 우리가 오늘 이야기한 놀라운 경험에 늘 합당했던 것은 아닙니다. 그리스도께서 승천하신 후, 사도들은 그분께서 그들에게 남기신 열쇠들을 계속해서 사용했습니다. 그러나 회원들의 불순종과 불신앙 때문에 사도들은 그 열쇠들을 다음 사람들에게 남기지 못하고 죽었습니다. 우리는 이 비극적인 사건을“배도”라고 부릅니다. 당시의 교회 회원들에게 오늘날 여러분이 가진 신앙을 행사할 기회와 의지가 있었다면 주님은 지상에서 신권의 열쇠를 거두어 가지 않으셨을 것입니다. 그러므로 이 시대는 역사적으로 중대하며, 이 세상의 역사와 하나님 아버지의 자녀들에게 영원한 중요성을 띤 시기입니다.

이제, 우리의 의무는 부름 받은 자들을 지지하겠다는 우리의 약속을 지키기 위해 필요한 신앙을 갖도록 계속해서 합당하게 생활하는 것입니다. 주님께서는 오늘날 그러하신 것처럼, 회복의 초기에도 교회에 대해 매우 기뻐하셨습니다. 그러나 그분은 오늘날의 우리에게 그러하신 것처럼, 당시의 회원들에게 털끝만큼의 죄도 묵과할 수 없다고 경고하셨습니다. 우리는 오늘 부름 받은 사람들을 지지하기 위해 우리의 삶을 돌아보고, 필요하다면 회개하며, 주님의 계명을 지킬 것을 약속하고, 그분의 종들을 따라야 합니다. 주님께서는 우리가 이러한 일들을 하지 않는다면, 성신이 거두어지고 우리가 받은 빛을 잃게 되며 오늘 우리가 그분의 참된 교회에서 주님의 종들을 지지하겠다고 약속한 것을 지키지 못하게 될 것이라고 경고하십니다.

우리 각자는 우리 자신을 개인적으로 평가해 보아야 합니다. 첫째, 우리는 예수 그리스도의 참된 교회에 속한 것에 대해 우리가 느끼는 감사의 깊이를 재어 보아야 합니다. 둘째, 우리는 성신의 권능을 통해 계명을 지키는 것에 관해 어떤 면을 더 개선할 수 있을지 알아야 합니다.

우리는 예언을 통해 참되고 살아 있는 교회가 지상에서 거두어지지 않을 뿐만 아니라 더욱 발전하게 될 것임을 알고 있습니다. 우리가 회개에 이르는 신앙을 행사하고, 구주를 항상 기억하며, 그분의 계명을 지키기 위해 더욱 노력할 때, 우리의 삶은 더 나아질 것입니다. 경전에는 주님이 다시 그분의 교회에 오실 때, 교회가 그분을 위해 영적으로 준비되어 있는 것을 보시리라는 약속이 담겨 있습니다. 그것은 우리를 더욱더 결연하고 낙관적으로 만들어 주어야 합니다. 우리는 더 잘 해야 합니다. 우리는 그렇게 할 수 있으며, 그렇게 할 것입니다.

특히 오늘 우리가 우리의 신앙과 기도로 왕국에서 우리를 위해 봉사하는 모든 사람들을 지지하겠다고 결심하는 것은 현명한 일입니다. 개인적으로 저는, 부름 받은 자들을 지지하는 교회 회원들의 신앙의 힘에 대해 알고 있습니다. 지난 몇 주 동안 저는, 개인적인 친분이 없는, 오로지 저를 신권의 열쇠를 통해 봉사하도록 부름 받은 자로서만 알고 있는 사람들의 기도와 신앙을 강하게 느꼈습니다. 토마스 에스 몬슨 회장님은 여러분의 지지하는 신앙으로 인해 축복받으실 것입니다. 그분의 가족 또한 여러분의 신앙과 기도 때문에 쏟아지는 축복을 받을 것입니다. 오늘 여러분의 지지를 받은 모든 사람들은 그들의 신앙과 여러분의 신앙으로 인해 하나님의 지지를 받게 될 것입니다.

모든 회원들은 하나님의 이름으로 주어지는 봉사를 통해 지도자를 지지할 기회를 갖게 될 것입니다. 교회는 교회 회원들과 세계 곳곳의 모든 사람들을 축복하는 강력한 힘입니다. 예를 들어, 교회는 세계 곳곳에서 주목할 만한 인도주의적 사업을 수행했습니다. 그 모든 일은 하나님은 살아 계시며, 주님은 그분의 충실한 제자들을 통해 다가갈 수 있는 궁핍한 자들에게 도움을 베풀기를 원하신다는 믿음을 가진 회원들과 교회의 친구들 덕분에 가능했습니다.

이와 더불어, 인봉의 권능에서 오는 축복이 영의 세계에 이르도록 하는 것은 이 교회와 교회 안에 있는 의식들입니다. 이 교회는 참되고 살아 있는 교회이며 더 이상 살아 있지 않는 사람들에게까지 손을 내밉니다. 여러분이 조상들의 이름을 찾기 위한 신앙을 가질 때, 그들에게 대리 의식을 제공하기 위해 주님의 집에 갈 때, 여러분은 이 세상에 오는 하나님 아버지의 모든 자녀들에게 구원을 베푸는 것을 목적으로 하는 이 위대한 사업을 지지하는 것입니다.

저는 참되고 살아 있는 교회에 대해 감사해야 할 몇 가지 이유에 대해 말씀 드리고 싶습니다. 그런 다음, 저의 관점에서 이 교회가 구주께서 돌아오실 때를 대비하여 어떻게 준비되고 있는지 말씀 드리겠습니다. 끝으로, 제가 이 교회가 참되고 살아 있는 교회임을 어떻게 알게 되었는지에 대한 저의 간증을 전하겠습니다.

무엇보다도 저는 신권의 권능으로 집행되는 의식을 통해 주어지는 정화의 힘에 대한 저의 경험에 감사 드립니다. 저는 권세를 가진 자에 의한 침례를 통해 용서와 정화를 느낀 바 있습니다. 저는 하나님의 종들의“성신을 받으시라”라는 말씀을 통해서만 주어지는 가슴의 뜨거움을 느꼈습니다.

또한 저의 감사하는 마음은 저희 가족들에게 주어지는 축복으로부터 기인합니다. 이곳에서의 가정 생활과 내세에서의 가정 생활의 기쁨에 대한 우리의 기대를 완전히 바꾸어 주는 것은 인봉의 권능과 그에 대한 우리의 지식입니다. 영원한 관계를 가질 수 있다는 생각과 희망은 제가 현세에서의 경험의 일부인 이별의 시련과 외로움을 견딜 수 있게 해 줍니다. 예수 그리스도 후기 성도 교회의 충실한 자들에게 주어지는 약속은 우리가 영원한 가족 관계와 확장된 가족 관계를 얻을 수 있다는 것입니다. 이 확신은 가족 내에서의 우리의 모든 관계를 영원히, 그리고 더 나은 방향으로 변화시켜 줍니다.

예를 들어, 저는 제 인생에 있어서, 먼거리로 인해 손자손녀 및 미래의 증손자손녀들과 친분을 쌓기 어려운 시점에 놓여 있습니다. 또한 저처럼, 어떻게 해서든 가족들과 가까이 지내려는 열의를 지녔지만 결혼하고 부모가 될 기회가 없었던 분들도 계십니다. 영원한 가족에 대한 지식이 회복되었기에 우리는 우리의 모든 가족 관계에서 더욱 희망을 느끼고 친절하게 됩니다. 이 생의 가장 큰 기쁨은 가족 안에 집중되어 있으며, 다가오는 세상에서도 그러할 것입니다. 저는 우리가 충실하다면, 여기에서 우리가 누리고 있는 똑같은 사귐이 다가오는 세상, 영원한 영광에서도 영원히 우리와 함께할 것이라는 확신에 대해 참으로 감사합니다.2

저는 교회가 완전하게 될 것이라는 예언의 증거를 볼 수 있습니다. 예를 들어, 저는 여행을 통해 교회 회원들을 알게 되면서 그들의 삶에 꾸준한 발전이 있음을 보게 됩니다. 회원들의 꾸밈없는 신앙과 순종을 통해, 속죄는 그들을 변화시키고 발전시켜 줍니다. 저는 리하이와 니파이, 그리고 힐라맨의 아들들에게 주어진 것 같은, 권능이 담겨 있는 공과와 말씀을 전하도록 허락된, 한눈에 보아도 겸손한 사람들과 함께하는 모임에 자주 참석합니다. 여러분은 다음과 같은 말씀을 기억하실 것입니다.

“또 이렇게 되었나니 니파이와 리하이가 심히 큰 권능과 권세로 레이맨인들에게 전파하였으니, 이는 그들이 말을 할 수 있도록 권능과 권세를 그들에게 주셨고 또 그 말해야 할 것도 그들에게 주셨음이라.”3

저는 고든 비 힝클리 회장님이 거듭 표현하셨던 바람이 이루어질 것임을 확신합니다. 그분은 교회에 들어오는 모든 사람들이 하나님의 선하신 말씀으로 양육된다면 교회 회원으로서 온전히 활동을 유지하게 될 것이라고 가르치셨습니다. 저는 힝클리 회장님이 자신의 봉사에서 마지막으로 하실 말씀은“활동 유지, 활동 유지, 활동 유지”가 될 것이라고 말씀하셨던 것을 기억합니다. 그분의 말씀은 몬슨 회장님의 지도력 안에 살아있으며, 우리가 하나님의 선하신 말씀으로 양육하기 위해 니파이와 리하이의 권능을 지닐 자격을 갖출 때 우리 안에 살아 있습니다. 저는 여러분이 저와 함께, 더욱 위대한 권능으로 가정 복음 교육을 하고 방문 교육을 하며, 회원이 아닌 친구들에게 이야기하는 겸손한 후기 성도들에 의해 계속해서 놀라게 될 것임을 확신합니다.

우리는 수 년 동안, “모든 회원은 선교사”라는 데이비드 오 맥케이 회장님의 말씀을 기억해 왔습니다. 저는 그 어느 때보다도 많은 사람들이 회원들의 신앙을 통해 하나님의 선하신 말씀을 듣도록 권유 받고, 참되고 살아 있는 교회로 들어오는 모습을 보게 될 날이 올 것임을 확신합니다.

제가 발전을 확신하는 또 한 가지 사항이 있습니다. 교회 곳곳에 있는 가족들은 그들을 둘러싸고 있는 악에 맞서 자녀들을 강화하고 보호할 방법들을 찾고 있습니다. 어떤 경우에, 부모들은 길에서 벗어난 가족들을 돌이키기 위해 필사적으로 노력하고 있습니다. 저는 하나님이 그들의 노력에 대한 보상을 내리실 것임을 확신합니다. 우리가 끝까지 포기하지 않는 자들은 하나님도 결코 포기하지 않으시며 그분께서 그들을 도우시리라는 것을 알게 될 것입니다.

그러한 도움 중 상당 부분은 교회에서 봉사하도록 부름 받은 자들에게서 올 것입니다. 손을 뻗어 다른 사람들을 도우려는 정신은 더욱 증대되어, 많은 사람들이 젊은 시절의 토마스 몬슨 감독처럼 될 것입니다. 그 당시 그는 하나님이 준비해 두신 축복을 한동안 인식하지 못하는 사람들에게 권유하고 격려하는 실질적인 방법에 대해 영감 받으셨습니다. 몬슨 회장님은 그가 감독시절에 도움을 주기 위해 노력했던 사람들을 지금까지도 기억하고 계십니다. 저는 우리 모두가, 하나님이 계신 본향으로 돌아갈 때 그분께서 우리가 데려오기를 바라시는 사람들에게 손을 내밀고, 뒤처져 있는 그들에게로 돌아가 그들을 데려올 수 있도록 그분께서 우리를 도우시리라는 확신을 가지기를 바랍니다.

앞으로 왕국에서 일어날 또 한 가지 발전은 가난한 자들과 궁핍한 자들에게 손을 내밀고자 하는 신앙과 능력입니다. 저는 세계 곳곳에서 일어나는 자연 재해의 피해자들에 대한 교회 회원들 사이의 연민이 놀랄 만큼 커져가는 것을 보았습니다. 부고 기사를 읽을 때, 저는 조의금을 영구 교육 기금이나 교회 인도주의적 기금에 보내 달라고 요청하는 가족들을 보곤 합니다.

선지자 조셉 스미스는 그 놀라운 발전을 보았습니다. 그는 어떤 사람이 진실로 개종하게 되면, 그 사람은 하나님 아버지의 자녀들에 대한 사랑을 온 세계에 미치려고 할 것이라고 말했습니다. 그것은 이미 많은 교회 회원들 사이에서 일어나기 시작했습니다. 제게 있어서 놀라운 점은 궁핍한 자들에게 도움을 주려는 모습이 본인도 그리 넉넉지 않은 형편에 있는 사람들에게서도 일어나고 있으며, 우리가 경제적으로 풍족한 시기에 있든 어려운 시기에 있든 상관하지 않는 듯해 보인다는 점입니다. 이것은 제게 속죄가 회원들 가운데 큰 영향을 미치고 있다는 것을 증거해 줍니다.

이 교회가 참되고 살아 있다는 제 간증은 어린 시절에 형성되기 시작했습니다. 제가 가진 가장 오래된 기억 중 하나는 이러한 장소와는 다른 임대한 호텔 방에서 열린 모임에 관한 것입니다. 제가 모르는 한 분이 말씀하고 계셨는데, 저는 지금까지도 그분의 성함을 모릅니다. 저는 단지, 그분이 신권을 소유한 분에 의해 선교 임지로부터 우리의 작은 지방부로 파견된 분이라는 것만 알았습니다. 저는 그분이 어떤 말씀을 하셨는지 모릅니다. 그러나 저는여덟 살이 되기 전, 제가 침례 받기도 전에, 예수 그리스도의 참된 교회에서 하나님의 종의 말씀을 듣고 있다는 어떤 강한 증거를 받았습니다. 제게 간증을 준 것은 임대한 방이나 청중의 규모가 아니라 제가 그 순간에 참된 교회의 모임에 참석하도록 축복 받았다는 확실한 증거였습니다.

십대 시절, 가족들과 함께 스테이크가 조직되어 있는 교회로 이사했을 때, 저는 처음으로 신권 정원회와 사랑이 충만한 감독님의 힘을 느꼈습니다. 저는 신권 정원회에서 감독님 곁에 앉아 그분이 이스라엘의 참된 판사의 열쇠들을 가지고 계심을 알게 됐을 때 받았던 확신을 아직도 기억하고 느낄 수 있습니다.

그와 똑같은 증거는 젊은 시절에 가졌던 두 번의 일요일, 즉 뉴 멕시코 주 앨버커키와 매사추세츠 주 보스턴에서의 일요일에 찾아 왔습니다. 두 경우 모두, 저는 지방부에서 스테이크가 조직되는 날 그 장소에 있었습니다. 제가 잘 알고 있던, 겉으로는 평범해 보이는 분들이 스테이크 회장으로 부름 받으셨습니다. 저는 그때, 오늘 여러분이 하신 것처럼 손을 들었는데, 하나님이 그분의 종들을 부르셨고 그분들의 봉사에 의해, 그리고 그분들을 지지함으로써 축복받을 것이라는 증거를 받았습니다. 저는 교회에서 똑같은 기적을 수없이 느껴왔습니다.

저는 그 이후의 나날들을 통해 그분들의 부름에 필요한 힘과 능력이 그분들에게 주어졌음을 보았습니다. 저는 몬슨 회장님이 선지자이자 교회의 회장으로서 감리하고 지상에 있는 신권의 모든 열쇠를 행사하는 부름을 받으신 후, 그와 똑같은 기적이 일어나는 것을 보았습니다. 제가 보는 앞에서 계시와 영감이 그분에게 주어졌는데, 그것은 제게 하나님이 그 열쇠들을 영화롭게 하신다는 사실을 확인시켜 주었습니다. 저는 그것을 직접 보았습니다. 그 열쇠들은 주님께서“시작이나 끝이 없”다고4 말씀하신 신권의 열쇠들입니다.

저는 이 교회가 예수 그리스도의 참되고 살아 있는 교회라는 엄숙한 간증을 전합니다. 하나님 아버지는 여러분 스스로가 그것을 알 수 있도록 여러분의 간절한 기도에 응답하실 것입니다. 여러분은 여러분이 오늘 지지하신 부름이 하나님에게서 온 것이라는 증거를 얻을 수 있습니다. 나아가 여러분은 이 교회 안에서 영혼을 정화하고 땅에서 무엇이든지 매면 하늘에서도 매이도록 해 주는 의식이 베드로, 야고보, 요한의 시대와 마찬가지로 집행된다는 것을 알 수 있습니다. 그 열쇠들과 의식들은 선지자 조셉 스미스를 통해 온전히 회복되었으며 그의 뒤를 이은 사람들에게 전해져 내려왔습니다. 예수는 그리스도이시며 살아계십니다. 저는 그것을 압니다. 저는 토마스 에스 몬슨 회장님이 살아계신 선지자임을 간증드립니다. 예수 그리스도 후기 성도 교회는 참되며 계속해서 살아 있을 것입니다. 예수 그리스도의 이름으로 간증드립니다. 아멘.

1.교리와 성약 1:30~33.

2.교리와 성약 130:2 참조.

3.힐라맨서 5:18.

4. History of the Church, 4:227.

5.앨마서 13:8 참조.

 

 

As we sustain Thomas Spencer Monson as prophet, seer, and revelator and President of the Church, and D. Todd Christofferson as an Apostle and member of the Quorum of the Twelve Apostles, we have seen and felt evidence that The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints is both true and living. The Lord spoke to those through whom He restored the Church in the latter days. He said of them that they “might have power to lay the foundation of this church, and to bring it forth out of obscurity and out of darkness, the only true and living church upon the face of the whole earth, with which I, the Lord, am well pleased, speaking unto the church collectively and not individually—

“For I the Lord cannot look upon sin with the least degree of allowance;

“Nevertheless, he that repents and does the commandments of the Lord shall be forgiven;

“And he that repents not, from him shall be taken even the light which he has received; for my Spirit shall not always strive with man, saith the Lord of Hosts.”1

This is the true Church, the only true Church, because in it are the keys of the priesthood. Only in this Church has the Lord lodged the power to seal on earth and to seal in heaven as He did in the time of the Apostle Peter. Those keys were restored to Joseph Smith, who then was authorized to confer them upon the members of the Quorum of the Twelve.

When the Prophet Joseph was murdered, the enemies of the Church thought that the Church would die. They thought it was the creation of a mortal man and therefore would perish with him. But their hopes were dashed. It was the true Church, and it also had the power to live on, even when those chosen for a time to lead it died.

We have seen today a demonstration that this is the true and living Church. The keys of the priesthood are held by mortals, but the way has been prepared by the Lord for the keys to remain functioning on the earth so long as the people exercise faith both that the keys are on the earth and that they have been passed on by the will of God to His chosen servants.

God’s people have not always been worthy of the marvelous experience we have shared today. The Apostles, after the Ascension of Christ, continued to exercise the keys He left with them. But because of disobedience and loss of faith by the members, the Apostles died without the keys being passed on to successors. We call that tragic episode “the Apostasy.” Had the members of the Church in those days had the opportunity and the will to exercise faith as you have today, the Lord would not have taken the keys of the priesthood from the earth. So this is a day of historical significance and of eternal importance in the history of the world and to the children of our Heavenly Father.

Now our obligation is to remain worthy of the faith necessary for us to fulfill our promise to sustain those who have been called. The Lord was well pleased with the Church at the beginning of the Restoration, as He is today. But He cautioned the members then, as He does now, that He cannot look upon sin with the least degree of allowance. For us to sustain those who have been called today, we must examine our lives, repent as necessary, pledge to keep the Lord’s commandments, and follow His servants. The Lord warns us that if we do not do those things, the Holy Ghost will be withdrawn, we will lose the light which we have received, and we will not be able to keep the pledge we have made today to sustain the Lord’s servants in His true Church.

Each of us must make an individual evaluation. First, we need to measure the depth of our gratitude for membership in the true Church of Jesus Christ. Second, we need to know by the power of the Holy Ghost in what ways we can do better in keeping the commandments.

We know from prophecy that not only will the true and living Church not be taken from the earth again, but it will become better. Our lives will be transformed for the better as we exercise faith unto repentance, always remember the Savior, and try ever harder to keep His commandments. The scriptures contain promises that when the Lord comes again to His Church, He will find it spiritually prepared for Him. That should make us both determined and optimistic. We must do better. We can. And we will.

On this day especially it would be wise to determine to sustain with our faith and our prayers all those who serve us in the kingdom. I am personally aware of the power of the faith of members of the Church to sustain those who have been called. In the last few weeks I have felt in powerful ways the prayers and the faith of people whom I do not know and who know me only as someone called to serve through the keys of the priesthood. President Thomas S. Monson will be blessed by your sustaining faith. His family will likewise have blessings poured out upon them because of your faith and your prayers. All those who were sustained by you today will be sustained by God because of their faith and yours.

Every member will have opportunities to sustain through service given in the name of God. The Church is a powerful force for the blessing of its members and all people across the earth. For instance, the Church has done remarkable humanitarian work across the earth. All of that is possible because of the faith of members and of friends that God lives and that the Lord wishes to succor all of those in need whom He can reach through His faithful disciples.

Additionally, it is through the Church and the ordinances which are in it that the blessings of the sealing power reach into the spirit world. This is a true and living Church, reaching even to those who are no longer living. As you have the faith to find the names of your ancestors, as you go to the house of the Lord to offer them vicarious ordinances, you sustain this great work, whose purpose is to offer salvation to all of Heavenly Father’s children who come into this world.

I would like to speak of some of the reasons I see for gratitude for a true and living Church. Then I will suggest some ways in which I see the Church being prepared for the Savior’s return. And finally, I will bear my testimony of how I have come to know that this is the true and living Church.

Most of all I am grateful for my experience of the cleansing power available through the ordinances performed by the power of priesthood. I have felt forgiveness and cleansing through baptism by those with authority. I have felt the burning in my bosom that is only possible because of words spoken by servants of God: “Receive the Holy Ghost.”

My sense of gratitude stems also from blessings to my family. It is the sealing power and our knowledge of it which changes and transforms our family life here and our expectations for the joy of family life in the world to come. The thought and the hope that I can have eternal relationships carries me through the trials of separation and the loneliness which are part of mortal existence. The promise to the faithful in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints is that we may have associations and an expansion of families in the eternities. That assurance changes forever and for the better all of our associations in families.

For example, I am at a stage in my life when, because of great distances, I cannot come to know well grandchildren and, in time, great-grandchildren. There are also people who have never had the opportunity for marriage and parenthood who have the same yearning as I do to somehow be close to family. Because of the restoration of the knowledge of eternal families, we are more hopeful and more kindly in all our family relations. The greatest joys in this life center in families, as they will in the worlds to come. I am so grateful for the assurance I have that if we are faithful, the same sociality which we enjoy here in this life will be forever with us in the world to come, in eternal glory.2

I can see evidence of the prophesied perfecting of the Church. For example, as I travel and come to know the members of the Church, I see that there is a steady improvement in their lives. In their simple faith and obedience, the Atonement is changing and edifying the members. Frequently I am in meetings with obviously humble people who are allowed to teach lessons and give sermons which have in them power like that given to Lehi and Nephi, the sons of Helaman. You remember the account:

“And it came to pass that Nephi and Lehi did preach unto the Lamanites with such great power and authority, for they had power and authority given unto them that they might speak, and they also had what they should speak given unto them.”3

I am confident that the repeated wish of President Gordon B. Hinckley will be granted. He taught that all who come into the Church might be retained in full fellowship if they are nourished by the good word of God. I remember him saying that the last words that he might speak at the end of his service would be “retention, retention, retention.” His words live on in the leadership of President Monson and in all of us as we qualify to have the power of a Lehi and a Nephi to nourish with the good word of God. I am confident that you will continue, as I will, to be amazed by humble Latter-day Saints who home teach, visit teach, and speak to their nonmember friends with ever greater power.

For years we have remembered the words of President David O. McKay: “Every member a missionary.” I am confident that the day is coming that through the faith of the members we will see increasing numbers of people invited to hear the word of God who will then come into the true and living Church.

There is another improvement I am confident will come. Families across the Church are searching for ways to strengthen and protect their children against the evils around them. In some cases those parents are desperately trying to bring back some in their family who have wandered. I am confident that there will be, increasingly, a reward given by God for their efforts. Those who never give up will find that God never gave up and that He will help them.

Much of that help will come from those called to serve in the Church. The spirit of reaching out will increase so that many will be as the young Bishop Thomas Monson was, inspired with practical ways to invite and encourage those who may, for a time, not recognize the blessings God has in store for them. President Monson to this day remembers people he labored to rescue when he was their bishop. My hope would be that all of us would have the confidence that God will guide us in reaching out, and back, to those God would have us bring with us as we go home to Him.

Another improvement I see coming in the kingdom is a desire and a capacity to reach out to the poor and those in need. I have seen an amazing increase among the members of the Church in sympathy for victims of natural disasters across the world. In obituary notices I see families asking that donations be sent to the Perpetual Education Fund or to the Church’s Humanitarian Fund.

The Prophet Joseph Smith saw that wonderful development. He said that as a person becomes truly converted, he or she will want to range across the earth caring for Heavenly Father’s children.4 That is already beginning to happen among more of the members of the Church. What is remarkable to me is that the pattern of giving to those in need extends to those who have less themselves and seems to be unaffected by whether we are in good or difficult economic times. That is evidence to me that the Atonement is working ever more effectively among the members.

My testimony that this is the true and living Church began in my childhood. One of my earliest memories is of a conference meeting held not in some place like this but in a rented room of a hotel. A man was speaking whom I did not know, nor do I know his name today. I knew only that he was someone sent to our little district in the mission field by someone who held the priesthood. I do not know what he said. But I received a powerful, certain witness before I was eight, even before I was baptized, that I was hearing a servant of God in the true Church of Jesus Christ. It was not the rental room nor the size of the congregation, which was small, but it was a witness that I had been blessed at that moment to be in a meeting of the true Church.

When I moved with my family to the organized stakes of the Church in my teen years, for the first time I felt the power of priesthood quorums and of a loving bishop. I still remember and can feel the assurances that came when I sat in a priests quorum next to a bishop and knew that he had the keys of a true judge in Israel.

That same witness came early in my life on two Sundays, one in Albuquerque, New Mexico, and the other in Boston, Massachusetts. In each case I was present on the day that a stake was organized from a district. Seemingly ordinary men whom I knew well were called as stake presidents. I raised my hand on those days as you did today and had a witness come to me that God had called His servants and that I would be blessed by their service and for sustaining them. I have now felt that same miracle countless times across the Church.

I saw in the days and months that followed their being sustained that those stake presidents were lifted up to their callings. I have seen the same miracle in the service of President Monson as he received the call to preside as the prophet and President of the Church and to exercise all the keys of the priesthood in the earth. Revelation and inspiration have come to him in my presence, which confirms to me that God is honoring those keys. I am an eyewitness. They are keys of a priesthood which is, in the Lord’s words, “without beginning or end.”5

I bear you my solemn witness that this is the true and living Church of Jesus Christ. Heavenly Father will answer your fervent prayers to know that for yourself. You can have a witness that the calls which you sustained today were from God. Even more, you can know that within this Church, ordinances are performed which can cleanse souls and bind on earth and in heaven, as they were in the days of Peter, James, and John. Those keys and ordinances are now restored in their fulness through the Prophet Joseph Smith and have been passed on through his successors. Jesus is the Christ. He lives. I know that. I testify that Thomas S. Monson is His living prophet. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints is true, and it lives on. I so testify in the name of Jesus Christ, amen.

Notes

2. See D&C 130:2.

4. See History of the Church, 4:227.

5. Alma 13:8.