권고에서 안전한 길을 찾음
Safety in Counsel

헨리 비 아이어링 회장 제일회장단 제1보좌

By President Henry B. Eyring
First Counselor in the First Presidency

Henry B. Eyring, “Safety in Counsel,” Liahona, Jun 2008, 2–7

Image
 

구주께서는 그분의 보호를 받아들이고자 하는 자들에게는 언제나 그들의 보호자가 되어 주셨습니다. 그분은 여러차례 다음과 같이 말씀하셨습니다. “암탉이 그 새끼를 모음같이 내가 너희를 모으려 한 것이 몇번이냐, 그러나 너희가 원하지 아니하였도다.(제3니파이 10:5 또한 마태복음 23:37및 교리와 성약 29:2 에도 같은 예가 나와 있음)

주님께서는 이 경륜의 시대에 우리가 안전하도록 그분이 우리를 부르셨던 많은 방법들을 설명하시고는 똑같은 비탄의 말씀을 남기셨습니다. “내가 나의 종들의 입으로, 또 천사들의 성역으로, 또 내 자신의 음성으로, 또 우레의 음성으로, 또 번개의 음성으로, 또 폭풍우의 음성으로, 또 지진과 큰 우박의 음성으로, 또 기근과 각종 역병의 음성으로, 또 큰 나팔소리로, 또 심판의 음성으로, 또 온종일 자비의 음성으로, 또 영광과 존귀와 영생이라는 부의 음성으로 내가 너희를 부르고 영원한 구원으로 너희를 구원하려 한 일이 몇 번이냐? 그러나 너희가 원하지 아니하였도다!”(교리와 성약 43:25)

우리가 안전하도록 인도하시고자 하는 구주의 바람은 끝이 없는 듯 합니다. 그분이 그 길을 우리에게 보여주시는 방법 또한 변함이 없습니다. 그분은 한 가지 이상의 수단으로 우리를 부르셔서 기꺼이 듣고자 하는 사람들에게 그분의 말씀이 전해질 수 있도록 하셨습니다. 사람들이 그들 가운데 하나님의 선지자가 있기에 합당하게 준비가 되었을 때마다, 선지자의 입을 통해 그러한 메시지를 전달하는 것은 언제나 그러한 수단 중 하나였습니다. 그러한 권능을 받은 종들은 언제나 그의 백성들을 경고하고 안전한 길을 알려줄 책임을 가지고 있습니다.

선지자의 경고

1838년 가을, 미주리 북부 지역에서 긴장감이 고조되었을 때, 선지자 조셉 스미스는 안전을 위해 모든 성도를 파웨스트로 불러 모았습니다. 많은 사람들이 고립된 농장이나 흩어진 정착촌에 살고 있었습니다. 그는 특히 혼즈밀이라고 불리는 작은 정착촌의 설립자인 제이콥 혼에게 권고했습니다. 그 당시의 기록에는 다음과 같은 내용이 있습니다. “조셉 형제는 당시 방앗간을 소유하고 있었던 혼씨를 통해 그곳에 살고 있는 형제들에게 그 곳을 떠나 파웨스트로 오라고 권고했으나, 혼 씨는 그 말을 전하지 않았다.”1 후에 선지자 조셉 스미스는 그의 기록에 다음과 같이 적었습니다. “오늘날까지, 하나님께서는 권고를 받아들이는 사람들을 구하도록 제게 지혜를 주셨습니다. 제 권고에 따랐던 사람은 단 한 명도 죽임을 당하지 않았습니다.”2 선지자는 그의 권고가 받아 들여지고 지켜졌다면 혼즈밀에서 무고한 사람들의 생명을 구할 수 있었을 것이라는 슬픈 사실을 기록했습니다.

이 시대에도 우리는 어디에서 슬픔과 죄로부터 안전을 찾을 수 있는지에 관한 권고의 말씀으로 경고를 받고 있습니다. 그러한 경고들을 인식할 수 있는 한 가지 열쇠는 그 경고들이 계속 반복된다는 점입니다. 예를 들면 여러분은 연차 대회에서 적어도 한번 이상은 우리의 선지자가 이전 선지자의 말씀을 인용함으로써 그 말씀에 대한 두 번째 증인이 되거나, 때로는 세 번째 증인이 되는 것을 보셨을 것입니다. 스펜서 더블류 킴볼(1895~1985) 회장님께서 가정에서 어머니의 중요성에 대해 말씀하신 것을 들었던 사람들은, 에즈라 테프트 벤슨(1899 ~1944) 회장님께서 그것을 인용하신 것과 고든 비 힝클리(1910~2008) 회장님께서 그 두 분의 말씀을 모두 인용하시는 것을 들었습니다.3

사도 바울은“두세 증인의 입으로 말마다 확정하리라”(고린도후서 13:1)라고 기록했습니다. 우리가 주님으로부터 경고가 온다는 것을 알 수 있는 한 가지 방법은 그것이 증인의 법칙, 즉 권능 있는 증인을 통해서 온다는 것입니다. 선지자의 말씀이 반복된다면, 우리는 그것에 세심한 주의를 기울여야하며, 그러한 축복된 시대에 살고 있는 것에 대한 감사로 우리의 마음을 가득 채워야 합니다.

강한 신앙을 가진 사람들은 선지자의 권고에서 안전에 이르는 길을 찾는 것이 어떤 것인지 이해합니다. 하지만 신앙이 약한 사람들은 선지자가 말씀하시는 것을 들을 때, 단지 현명한 사람이 좋은 충고를 한다는 정도로 생각해 버리고 맙니다. 그래서 만일 선지자의 권고가 따르기 쉽고 합리적이며, 자신이 바라는 바와 일치한다고 생각되면 받아들입니다. 만약, 그렇지 않으면 그것을 잘못된 충고로 여겨버리거나 자신의 상황을 합리화하여 자신은 그 권고에는 해당되지 않는다고 판단합니다. 신앙이 없는 사람들은 이기적인 동기로 영향을 행사하려고 하는 사람의 말을 듣고 있다고 생각할지 모릅니다. 그들은 아마도 몰몬경에서 코리호어라는 이름을 가진 사람이 그러했듯이, 다음과 같은 말로 비웃고 조롱할지도 모릅니다. “또 이같이 너희는 너희 조상들의 어리석은 전통을 좇아, 너희 스스로의 뜻대로, 이 백성을 이끌어 내고, 마치 속박에 든 것처럼, 그들을 억누름으로써, 그들의 손의 수고로 너희 스스로를 배불리고자 하며, 그들로 감히 담대함을 가지고 쳐다보지도 못하게 하며, 그들로 감히 그들의 권리와 특권을 누리지도 못하게 하는도다.”(앨마서 30:27)

코리호어는, 태초부터 많은 남자와 여자들이 그릇되게 주장했던 것처럼, 하나님의 종의 말씀을 따르는 것은 하나님께서 주신 독립성이라는 권리를 포기하는 것이라고 주장하고 있습니다. 그러나 이 주장은 진실을 왜곡하는 것이며 따라서 잘못된 것입니다. 하나님께서 주시는 권고를 거부할 때 우리가 외부의 영향력으로부터 독립하게 되는 것은 아닙니다. 우리는 단지 다른 영향력을 선택하게 되는 것입니다. 그것은 바로 온전히 우리를 사랑하시고 전지 전능하신 하나님 아버지의 보호를 거절하는 것입니다. 그분의 온전한 목적은 그분의 사랑하는 아들과 마찬가지로 우리에게 영생과 그분이 갖고 계신 모든 것을 주며 우리를 그분의 사랑의 팔로 안아 다시 본향 가족에게 돌아오게 하는 것입니다. 그분의 권고를 거절할때, 우리는 다른 권세의 영향력을 택하게 되는데, 그의 목적은 우리를 비참하게 만드는 것이며 그의 동기는 바로 증오입니다. 우리는 하나님의 은사인 도덕적 선택의지를 가지고 있습니다. 그것은 어떠한 영향도 받지 않도록 선택하는 권리라기 보다는, 우리가 선택하는 권능이 무엇이든 그것에 자신을 바치는 것을 피할 수 없는 권리인 것입니다.

안전한 곳에 섬

또 다른 그릇된 생각은, 선지자의 권고를 받아들일 것인지 아닌지를 선택하는 것을 단지 좋은 충고를 받아들여 그 혜택을 누릴 것인가 아니면 그냥 현재의 상태로 있을 것인가에 대한 선택 정도로 여기는 것입니다. 하지만 선지자의 권고를 받아들이지 않겠다는 선택은 우리가 서있는 바로 그곳을 바꾸어놓습니다. 그 곳은 더 위험해 집니다. 선지자의 권고를 거절하게 되면 장차 영감어린 권고를 받아들일 수 있는 힘이 약해집니다. 방주를 짓고 있는 노아를 돕기로 결정해야 했었다면 그 가장 좋은 시기는 바로 그가 처음으로 부탁했을 때였을 것입니다. 그 후 그가 부탁할 때마다 그것을 받아들이지 않은 사람들은 영에 대한 민감함이 줄어 들게 되었습니다.` 그리고 비가 내릴때까지 그의 거듭된 요청은 그들에게는 더욱 바보스럽게 느껴졌을 것입니다. 그때는 돌이키기엔 너무 늦어버렸습니다.

제가 인생을 살면서 영감 받은 권고를 따르는 것을 미루거나, 스스로 그 권고 대상에 해당되지 않는다고 생각할 때마다 저는 제 자신을 위험한 길로 빠뜨리고 있다는 사실을 알게 되었습니다. 선지자들의 권고를 듣고, 기도를 통해 확인한 후, 그 것을 따랐을 때마다 저는 제가 더욱 안전한 길로 나아간다는 것을 알게 되었습니다. 인생의 길을 지나는 동안, 저는 그 길이 저를 위해 준비되었으며, 험한 곳들이 평탄해지는 것을 알게 되었습니다. 하나님께서는 저를 사랑의 배려로 준비된 안전한 길로 인도해 주셨으며, 때로 그 길은 이미 오래 전에 준비된 것이었습니다.

몰몬경의 시작 부분에는 하나님의 선지자인 리하이에 관한 이야기가 나옵니다. 그는 가족의 지도자이기도 했습니다. 그는 하나님으로부터 사랑하는 이들을 안전한 곳으로 데리고 가라는 경고를 받았습니다. 리하이의 경험은 하나님께서 그 분의 종들을 통해 권고를 주실 때 어떤 일이 일어나는지를 보여주는 하나의 예입니다. 리하이의 가족 가운데 신앙을 갖고 확신시키는 계시를 받은 자들만이 위험과 안전에 이르는 길 모두를 볼 수 있었습니다. 신앙이 없는 자들에게 광야로 가는 것은 어리석고 위험한 일로 보였습니다. 다른 모든 선지자들처럼, 리하이는 그의 생이 다할 때까지 가족들에게 그들이 어디서 안전을 찾을 수 있는지 보여주려고 노력했습니다.

그는 구주께서는 신권의 열쇠를 위임한 자들에게 책임을 지우신다는 사실을 알고 있었습니다. 그러한 열쇠는 우리에게 안전에 이르는 길을 보여주는 권고를 줄 수 있는 권세를 가지고 있습니다. 열쇠를 가진 사람들은 사람들이 그들의 권고를 따르지 않는다 할지라도 경고해야 할 책임이 있습니다.

열쇠는 선지자에서부터 더 작은 인원의 회원들에 대한 책임을 지니는 지도자를 거쳐 점점 더 가족 및 개인에 가까워지는 체계를 통해 위임됩니다. 그것이 주님께서 스테이크를 안전한 장소로 만드시는 방법 가운데 하나입니다. 예를 들면 저희 부부는 감독님이 소집한 부모들의 모임에 참석한 적이 있었는데, 그것은 자녀들이 직면하고 있는 영적인 위험을 우리에게 경고해 주기 위한 모임이었습니다. 저는 그곳에서 현명한 제 친구의 음성 이상의 것을 들었습니다. 제가 들은 것은 열쇠를 지닌 예수 그리스도의 종이 경고로써 자신의 책임을 수행하며 우리 부모들에게 행동하는 책임을 전달하는 것이었습니다. 우리가 신권지도자들의 말씀을 듣고 귀를 기울임으로써 그들이 지닌 열쇠를 존중할 때, 우리는 어떤 폭풍우 속에서도 우리를 붙들어줄 생명줄에 자신을 동여매는 것입니다.

하나님 아버지는 우리를 사랑하십니다. 그분은 독생자를 보내 우리의 구주가 되게 하셨습니다. 그분은 우리가 필멸의 상태에 있을 때 심각한 위험에 처할 것이며 그 중 최악의 경우들이 끔찍한 적들의 유혹으로 야기될 것임을 알고 계셨습니다. 그것이 바로 듣고자 하는 귀와 순종하고자 하는 신앙을 가진 사람들이 안전한 곳으로 갈 수 있도록 구주께서 신권의 열쇠를 위임하신 이유 중 하나입니다.

듣고자 하는 귀를 가짐

듣고자 하는 귀를 갖기 위해서는 겸손해야 합니다. 여러분은 주님께서 토마스 비 마쉬에게 주신 경고의 말씀을 기억하고 계실 것입니다. 그는 당시 십이사도 정원회 회장이었습니다. 주님은 마쉬 회장과 다른 십이사도 정원회 형제들이 시험 받게 될 것을 아시고, 권고를 받아들이는 것에 관해 다음과 같은 권고의 말씀을 주셨습니다. “너는 겸손하라. 그리하면 주 네 하나님이 손을 잡고 너를 인도할 것이요, 네 기도에 대한 응답을 네게 주리라.”(교리와 성약 112:10)

주님은 살아 계신 선지자를 따르는 모든 사람에게 적용되는 경고를 덧붙이셨습니다. “너희 스스로를 높이지 말라. 나의 종 조셉을 거스려 거역하지 말라. 이는 진실로 내가 너희에게 이르노니, 내가 그와 함께 있으며 나의 손이 그의 위에 있을 것이며, 내가 그에게 또한 너희에게 준 열쇠는 내가 올 때까지 그에게서 취하여 가지 아니할 것임이니라.”(교리와 성약 112:15)

하나님은 우리의 안전뿐만 아니라 우리가 사랑해야 하는 그분의 다른 자녀들의 안전을 위해서도 권고를 주십니다. 다른 사람들을 안전한 곳으로 인도하는 데 우리가 하나님의 도구로 쓰이고 있다는 사실을 아는 것만큼 행복한 위안을 가져다 주는 것은 드뭅니다. 일반적으로 그러한 축복을 받기 위해서는 비록 행하기 힘든 권고일지라도 그것을 따르는 신앙이 필요합니다.

교회 역사에 나오는 레딕 뉴튼 알레드의 이야기를 예로 들 수 있습니다. 그는 윌리와 마틴 손수레 부대를 데려오도록 브리검 영 회장(1801~1877)이 보낸 구조대의 일원이었습니다. 사우스패스 근처의 스위트워터 강가에서 조지 그랜트 대장은 레딕 알레드에게 몇 명의 대원과 마차 몇 대와 함께 그곳에 남아서 손수레 부대를 데려올 구조대를 지원할 준비를 하라고 하였습니다.

구조대는 눈 속에 갇혀서 추위에 떨고 굶주리며 죽어가고 있는 윌리 손수레 부대를 발견했습니다. 구조대의 일부는 계속해서 마틴 손수레 부대를 찾아 나섰고 나머지 대원들은 윌리 손수레 부대가 힘겹게 록키산맥을 넘는 것을 도왔습니다. 그들이 캠프를 치고 얼마 되지 않아 레딕 알레드와 그 일행들이 와서 필요한 도움과 물품을 전했습니다.

그런 후 알레드는 그랜트 대장이 마틴 손수레 부대와 함께 돌아오기를 기다렸습니다. 몇 주가 지났지만 그들이 돌아올 기미는 보이지 않았습니다. 눈보라가 심해지고, 날씨가 생명을 위협할 정도로 나빠지자 그들 중 두 사람은 계속 그곳에 머물러 있는 것은 어리석은 짓이라는 결론을 내렸습니다. 그들은 마틴 손수레 부대가 어딘가에서 겨울을 나고 있든지, 아니면 모두 죽었다고 생각했습니다. 그들은 솔트레이크 계곡으로 돌아가기로 결정했고 다른 모든 일행들에게도 그렇게 하자고 설득하였습니다. 하지만, 알레드는 그 제안을 거절했습니다. 영 회장이 그들을 파견했고, 레딕 알레드의 신권 지도자인 그랜트 대장이 그곳에서 기다리라고 했기 때문입니다.

돌아가기로 결정한 사람들은 몇 대의 마차에 필요한 물품들을 싣고 솔트레이크 계곡을 향해 떠났습니다. 더 비극적이었던 것은, 이들이 도움을 주기 위해 솔트레이크에서 그곳으로 가고 있었던 일흔일곱 대의 마차를 되돌려 보낸 것입니다. 방향을 돌린 마차들 중 일부는 빅 마운틴까지 가서야 영 회장이 보낸 사람들에 의해 다시 원래의 목적지로 돌아가게 되었습니다.

마침내, 레딕 알레드가 윌리 손수레 부대를 도운 지 3주가 지났을 때, 그랜트 대장이 마틴 손수레 부대와 함께 도착했습니다. 이 개척자들은 더욱 처참한 상태였으며 수십 명이 이미 목숨을 잃었습니다. 그랜트 대장의 구조대는 규모가 작고 식량도 별로 남지 않았지만 솔트레이크 계곡은 아직도 320km 이상 떨어져 있었습니다. 다시 한번 레딕 알레드는 그의 임무에 충실함으로써, 가장 힘겨운 상황에서 생명을 구하는 도움과 물품들을 제공할 수 있었습니다.4

다른 사람들에게 손을 뻗음

여러분은 하나님의 선지자들로부터 새로운 교회 회원들에게 도움의 손길을 내밀라는 말씀을 듣고 읽게 될 것입니다. 레딕 뉴튼 알레드와 같은 신앙을 가진 사람들은 그것이 비록 불필요해 보이거나 효과가 없을 것 같더라도 계속해서 우정의 손길을 내밀 것입니다. 그들은 계속 그렇게 할 것입니다. 새로운 회원이 영적으로 지친 상황에 처하게 될 때 그곳엔 친절한 말과 우정의 손길을 내밀 신앙을 지닌 회원들이 있을 것입니다. 그러면 그들도, 힘든 상황에서도 권고에 따랐기 때문에 개척자들을 안전하게 돌볼 수 있었던 알레드 형제가, 자신을 향해 힘겹게 다가오는 손수레 부대를 보며 느꼈을 것과 같은 주님으로부터 오는 확신을 느끼게 될 것입니다.

증명할 기록은 없지만, 저는 알레드 형제가 기다리는 동안 기도했으리라고 확신합니다. 또한 그의 기도가 응답되었다고 확신합니다. 그때 그는 그곳에서 기다리라던 권고가 하나님께로부터 온 것임을 알았을 것입니다. 우리도 그것을 알기 위해 기도해야 합니다. 저는 그런 신앙의 기도가 응답된다는 것을 여러분께 약속드립니다.

때때로 우리는 주의깊게 기도하거나 명상을 한 후에도, 제대로 이해할 수 없거나 우리에게 적용되지 않는 것 같은 권고를 받을 경우가 있습니다. 그러한 권고를 거부하지 말고, 여러분 가까이 두십시오. 여러분이 신뢰하는 사람이 여러분에게 모래로밖에 보이지 않는 것을 건네 주면서 그 안에 황금이 들어 있다고 하면, 여러분은 그것을 손에 빈틈이 없게 그대로 들고 있다가 부드럽게 흔들어 볼 것입니다. 제가 선지자께서 주시는 권고에 대해 그와 같이 행할 때마다, 얼마 후 금조각이 나타나기 시작했고 저는 감사하는 마음을 가지게 되었습니다.

우리는 신권의 열쇠가 지상에 회복된 시대에 사는 축복을 누리고 있습니다. 우리는 우리를 안전한 곳으로 모으실 것이라는 주님의 약속을 성취시켜주는 말씀을 어디에서 찾고 어떻게 들을 수 있는지 알고 있는 축복을 받았습니다. 우리가 겸손한 마음을 가짐으로써, 귀 기울여 들을 수 있고 기도할 수 있기를, 또한 우리가 충실하다면 반드시 우리에게 주어질 주님의 구원을 기다릴 수 있기를 기도합니다.

가정복음 교사를 위한 제언

기도하는 마음으로 이 메시지를 공부한 후에 여러분이 가르치는 사람들이 참여하도록 격려하면서 이 메시지를 나눈다. 몇 가지 예를 들면 다음과 같다

1. 레딕 알레드의 충실함에 대한 이야기를 읽는다. 가족 구성원들에게 그들이 그 상황에 처했다면 어떻게 했을지 묻는다. 다음과 같이 질문한다: 선지자를 따르는 것이 어떻게 우리를 안전하게 해주는가? 우리가 순종하는 것이 우리 주변의 사람들의 안전에 어떠한 영향을 미치는가?

2. 정숙한 복장을 하는 것, 혹은 미디어에서 부적절해 보이는 것들을 피하는 것과 같은 선지자의 권고에 대해 어떻게 반응할 수 있는지 가족들에게 질문한다. 청소년의 힘을 위하여는 오늘날의 많은 도전들에 대한 권고를 준다.

3. “선지자의 경고”라는 소제목 아래에 있는 두 번째 문단을 함께 읽는다. 가족들에게 가장 최근의 연차 대회를 떠올리라고 한다. 한 명 이상의 연사가 언급한 복음의 원리가 기억난다면 그것을 나누도록 부탁한다. 우리는 주님께서 그분의 말씀에 대한 여러 증인들을 세우시는 시대에 살고 있는 축복을 받았음을 간증한다.

1. 필로 디블, “Early Scenes in Church History(초기 교회의 광경),”Four Faith Prompting Classics(신앙을 북돋우는 네가지 이야기)(1968), 90쪽

2. History of the Church,5:137.

3. 한 예로써, 스펜서 더블류 킴볼 회장의 가르침(1982), 327쪽 참조; “이스라엘의 아버지들에게”, 리아호나1988년 1월호, 12~13번째 단락, “교회의 여성들”, 리아호나 1997년 1월호 참조.

4. 레베카 바트홀로뮤와 레오나르도 제이 어링튼, Rescue of the 1856 Handcard Companies,1992년, 29, 33~34쪽 참조.

 

 

The Savior has always been the protector of those who would accept His protection. He has said more than once, “How oft would I have gathered you as a hen gathereth her chickens, and ye would not” (3 Nephi 10:5; see also, for example, Matthew 23:37; D&C 29:2).

The Lord expressed the same lament in our own dispensation after describing the many ways in which He calls us to safety: “How oft have I called upon you by the mouth of my servants, and by the ministering of angels, and by mine own voice, and by the voice of thunderings, and by the voice of lightnings, and by the voice of tempests, and by the voice of earthquakes, and great hailstorms, and by the voice of famines and pestilences of every kind, and by the great sound of a trump, and by the voice of judgment, and by the voice of mercy all the day long, and by the voice of glory and honor and the riches of eternal life, and would have saved you with an everlasting salvation, but ye would not!” (D&C 43:25).

There seems to be no end to the Savior’s desire to lead us to safety, and there is constancy in the way He shows us the path. He calls by more than one means so that it will reach those willing to accept it. Those means always include sending the message by the mouths of His prophets whenever people have qualified to have the prophets of God among them. Those authorized servants are always charged with warning the people, telling them the way to safety.

A Prophet’s Warning

When tensions ran high in northern Missouri in the fall of 1838, the Prophet Joseph Smith called for all the Latter-day Saints to gather to Far West for protection. Many were on isolated farms or in scattered settlements. He specifically counseled Jacob Haun, founder of a small settlement called Haun’s Mill. A record of that time includes this: “Brother Joseph had sent word by Haun, who owned the mill, to inform the brethren who were living there to leave and come to Far West, but Mr. Haun did not deliver the message.”1 Later, the Prophet Joseph recorded in his history: “Up to this day God had given me wisdom to save the people who took counsel. None had ever been killed who abode by my counsel.”2 Then the Prophet recorded the sad truth that innocent lives could have been saved at Haun’s Mill had his counsel been received and followed.

In our own time we have been warned with counsel on where to find safety from sin and from sorrow. One of the keys to recognizing those warnings is that they are repeated. For instance, more than once in general conferences, you have heard our prophet say that he would quote a preceding prophet and would therefore be a second witness and sometimes even a third. Each of us old enough to listen heard President Spencer W. Kimball (1895–1985) give counsel on the importance of a mother in the home and then heard President Ezra Taft Benson (1899–1994) quote him, and we have heard President Gordon B. Hinckley (1910–2008) quote them both.3

The Apostle Paul wrote, “In the mouth of two or three witnesses shall every word be established” (2 Corinthians 13:1). One of the ways we may know that the warning is from the Lord is that the law of witnesses, authorized witnesses, has been invoked. When the words of prophets seem repetitive, that should rivet our attention and fill our hearts with gratitude to live in such a blessed time.

Looking for the path to safety in the counsel of prophets makes sense to those with strong faith. When a prophet speaks, those with little faith may think that they hear only a wise man giving good advice. Then if his counsel seems comfortable and reasonable, squaring with what they want to do, they take it. If it does not, they either consider it faulty advice or they see their circumstances as justifying their being an exception to the counsel. Those without faith may think that they hear only men seeking to exert influence for some selfish motive. They may mock and deride, as did a man named Korihor, with these words recorded in the Book of Mormon: “And thus ye lead away this people after the foolish traditions of your fathers, and according to your own desires; and ye keep them down, even as it were in bondage, that ye may glut yourselves with the labors of their hands, that they durst not look up with boldness, and that they durst not enjoy their rights and privileges” (Alma 30:27).

Korihor was arguing, as men and women have falsely argued from the beginning of time, that to take counsel from the servants of God is to surrender God-given rights of independence. But the argument is false because it misrepresents reality. When we reject the counsel that comes from God, we do not choose to be independent of outside influence. We choose another influence. We reject the protection of a perfectly loving, all-powerful, all-knowing Father in Heaven, whose whole purpose, as that of His Beloved Son, is to give us eternal life, to give us all that He has, and to bring us home again in families to the arms of His love. In rejecting His counsel, we choose the influence of another power, whose purpose is to make us miserable and whose motive is hatred. We have moral agency as a gift of God. Rather than the right to choose to be free of influence, it is the inalienable right to submit ourselves to whichever of those powers we choose.

Standing on Safe Ground

Another fallacy is to believe that the choice to accept or not accept the counsel of prophets is no more than deciding whether to accept good advice and gain its benefits or to stay where we are. But the choice not to take prophetic counsel changes the very ground upon which we stand. That ground becomes more dangerous. The failure to take prophetic counsel lessens our power to take inspired counsel in the future. The best time to have decided to help Noah build the ark was the first time he asked. Each time he asked after that, each failure to respond would have lessened sensitivity to the Spirit. And so each time his request would have seemed more foolish, until the rain came. And then it was too late.

Every time in my life when I have chosen to delay following inspired counsel or decided that I was an exception, I came to know that I had put myself in harm’s way. Every time that I have listened to the counsel of prophets, felt it confirmed in prayer, and then followed it, I have found that I moved toward safety. Along the path, I have found that the way had been prepared for me and the rough places made smooth. God led me to safety along a path that was prepared with loving care, sometimes prepared long before.

The account at the beginning of the Book of Mormon is of a prophet of God, Lehi. He was also the leader of a family. He was warned by God to take those he loved to safety. Lehi’s experience is a type of what happens as God gives counsel through His servants. Of Lehi’s family, only those who had faith and who themselves received confirming revelation saw both the danger and the way to safety. For those without faith, the move into the wilderness seemed not only foolish but dangerous. Like all prophets, Lehi, to his dying day, tried to show his family where safety would lie for them.

He knew that the Savior holds responsible those to whom He delegates priesthood keys. With those keys comes the power to give counsel that will show us the way to safety. Those with keys are responsible to warn even when their counsel might not be followed.

Keys are delegated down a line that passes from the prophet through those responsible for ever-smaller groups of members, closer and closer to families and to individuals. That is one of the ways by which the Lord makes a stake a place of safety. For instance, I have sat with my wife in a meeting of parents called by our bishop so that he could warn us of spiritual dangers faced by our children. I heard more than the voice of my wise friend. I heard a servant of Jesus Christ, with keys, meeting his responsibility to warn and passing to us, the parents, the responsibility to act. When we honor the keys of that priesthood channel by listening and giving heed, we tie ourselves to a lifeline that will not fail us in any storm.

Our Heavenly Father loves us. He sent His Only Begotten Son to be our Savior. He knew that in mortality we would be in grave danger, the worst of it from the temptations of a terrible adversary. That is one of the reasons the Savior has provided priesthood keys, so that those with ears to hear and faith to obey could go to places of safety.

Having Listening Ears

Having listening ears requires humility. You remember the Lord’s warning to Thomas B. Marsh. He was then the President of the Quorum of the Twelve Apostles. The Lord knew that President Marsh and his Brethren of the Twelve would be tested. He gave counsel about taking counsel. The Lord said, “Be thou humble; and the Lord thy God shall lead thee by the hand, and give thee answer to thy prayers” (D&C 112:10).

The Lord added a warning that is applicable to any who follow a living prophet: “Exalt not yourselves; rebel not against my servant Joseph; for verily I say unto you, I am with him, and my hand shall be over him; and the keys which I have given unto him, and also to youward, shall not be taken from him till I come” (D&C 112:15).

God offers us counsel not just for our own safety but for the safety of His other children, whom we should love. There are few comforts so sweet as to know that we have been an instrument in the hands of God in leading someone else to safety. That blessing generally requires the faith to follow counsel when it is hard to do.

An example from Church history is that of Reddick Newton Allred. He was one of the rescue party sent out by President Brigham Young (1801–77) to bring in the Willie and Martin handcart companies. At the Sweetwater River near South Pass, Captain George Grant asked Reddick Allred to remain there with a few men and wagons and be ready to help when the rescuers returned with the handcart pioneers.

The rescuers found the Willie company mired in the snow, freezing, starving, and dying. Some of the rescuers continued to search for the Martin company, while the others helped the Willie company make that heartrending pull up and over Rocky Ridge. Soon after they made camp, Reddick Allred and his men came to deliver essential assistance and supplies.

Allred then waited for Captain Grant to return with the Martin company. Week after week passed with no sign of them. As blizzards howled and the weather became life threatening, two of the men decided it was foolish to stay. They thought the Martin company had either wintered over somewhere or perished. They decided to return to the Salt Lake Valley and tried to persuade everyone else to do the same. Allred refused to budge. President Young had sent them out, and Captain Grant, Reddick Allred’s priesthood leader, had told him to wait there.

Those who returned took several wagons, filled with needed supplies, and started back to the Salt Lake Valley. Even more tragic, they turned back 77 wagons that were coming from the valley to help. Some of these wagons returned all the way to Big Mountain before messengers sent by President Young met them and turned them back around.

Finally, more than three weeks after Reddick Allred had assisted the Willie company, Captain Grant arrived with the Martin company. These pioneers were even more destitute and had suffered dozens of deaths. Captain Grant’s rescue team was small and low on provisions—and still more than 200 miles (320 km) from the Salt Lake Valley. Once again, because Reddick Allred had stayed true to his assignment, even in the most trying circumstances, he was able to provide life-sustaining assistance and supplies.4

Reaching Out to Others

You will hear and read inspired counsel from prophets of God to reach out to new members of the Church. Those with the faith of Reddick Newton Allred will keep offering friendship even when it seems not to be needed or to have no effect. They will persist. When some new member reaches the point of spiritual exhaustion, members of faith will be there offering kind words and fellowship. They will then feel the same divine approval Brother Allred felt when he saw those handcart pioneers struggling toward him, knowing he could offer them safety because he had followed counsel when it was hard to do.

While the record does not prove it, I am confident that Brother Allred prayed while he waited. I am confident that his prayers were answered. He then knew that the counsel to stand fast was from God. We must pray to know that. I promise you such prayers of faith will be answered.

Sometimes we will receive counsel that we cannot understand or that seems not to apply to us, even after careful prayer and thought. Don’t discard the counsel, but hold it close. If someone you trusted handed you what appeared to be nothing more than sand with the promise that it contained gold, you might wisely hold it in your hand awhile, shaking it gently. Every time I have done that with counsel from a prophet, after a time the gold flakes have begun to appear, and I have been grateful.

We are blessed to live in a time when the priesthood keys are on the earth. We are blessed to know where to look and how to listen for the voice that will fulfill the promise of the Lord that He will gather us to safety. I pray that we will have humble hearts, that we will listen, that we will pray, and that we will wait for the deliverance of the Lord that is sure to come as we are faithful.

Ideas for Home Teachers

After prayerfully studying this message, share it using a method that encourages the participation of those you teach. Following are some examples:

  • 1. Read the account of Reddick Allred’s faithfulness. Ask family members what they might have done in that situation. Ask, How does following the prophet keep us safe? How might our own obedience affect the safety of others around us?

  • 2. Ask the family how they can respond to a challenge on which the prophets have given counsel, such as dressing modestly or avoiding questionable material in the media. For the Strength of Youth (item no. 36550) offers counsel on many of today’s challenges.

  • 3. Read together the second paragraph under the heading “A Prophet’s Warning.” Ask family members to recall the most recent general conference. Invite them to share gospel principles they remember hearing more than one speaker mention. Bear testimony that we are blessed to live in a time when the Lord provides multiple witnesses for His words.

Hear Ye Him, by Simon Dewey, courtesy of Altus Fine Art, American Fork, Utah

Noah’s Preaching Scorned, by Harry Anderson, © IRI

Lehi Preaching in Jerusalem, by Del Parson, © IRI

Notes

1. Philo Dibble, in “Early Scenes in Church History,” Four Faith Promoting Classics (1968), 90.

2. History of the Church, 5:137.

3. See, for example, The Teachings of Spencer W. Kimball (1982), 327; “To the Fathers in Israel,” Ensign, Nov. 1987, 49; “Women of the Church,” Ensign, Nov. 1996, 69.

4. See Rebecca Bartholomew and Leonard J. Arrington, Rescue of the 1856 Handcart Companies (1992), 29, 33–34.